Egy város élhetőségét nem a plakátok mutatják meg, hanem egy pohár üdítő, egy menü vagy egy vacsora ára két főre. Budapest és Bukarest összevetésében sokat elárulnak az éttermi árak – a Numbeo adatainak segítségével megnéztük, mit mondanak a számok.
A legfrissebb, 2025. júliusi adatokat nézve hasonlítottuk össze a budapesti és a bukaresti éttermi árakat. Az eredmény:
szinte minden kategóriában a magyar főváros kínálja az olcsóbb megoldást.
Egy egyszerű, olcsóbb éttermi főétel Budapesten nagyjából 4000 forint, míg Bukarestben átszámítva körülbelül 4700 forintnak megfelelő összegbe kerül. A kétfős, háromfogásos középkategóriás vacsorák tekintetében is érezhető az eltérés: a magyar fővárosban 22 ezer forint körül áll meg a számla, addig a románoknál már a 24 ezer forintot is elérheti – pedig Romániában az átlagbérek alacsonyabbak.
A gyorséttermek terén viszont délkeleti szomszédunknál valamivel olcsóbbak: egy McDonald’s-menü átlagosan
kerül. Ez a különbség a Big Mac index tükrében is árulkodó lehet – az összehasonlítás ugyanis nemcsak az árakat, hanem a helyi fizetőeszközök vásárlóerejét is jelzi. Ha egy termék olcsóbb egy országban, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy ott jobban élnek: gyakran épp ellenkezőleg, a lakosság jövedelmi szintje alacsonyabb, így az árakat is ehhez igazítják. Vagyis a román fővárosban az étel olcsóbb, de ez nem feltétlenül jelent magasabb életszínvonalat.
Az italok árai között is van eltérés. Egy korsó csapolt helyi sör Budapesten nagyjából 1000 forint, Bukarestben viszont már 1200 forint körüli összegért csapolják. Az importsörök ára ugyanezt a különbséget mutatja: Budapesten 1000 forint körül mozog egy üveg, a román fővárosban közel 1200 forintot kérnek érte.
A kávé sem kivétel: egy kapucsínó Budapesten 900 forint körül elérhető, míg Bukarestben inkább 1050 forint. Még az üdítők és az ásványvizek is drágábbak: egy kóláért Bukarestben 100 forinttal többet fizethetünk, mint Budapesten, és a víz is közel 20 százalékkal kerül többe.
Budapestet választotta a világ egyik legjobb séfje: most elmondta, miért kincs Magyarország
Budapestet választotta európai terjeszkedésének egyik kulcspontjaként Dani García, és már két éttermet is nyitott. A világhírű, három Michelin-csillagos séf elmondta a Világgazdaságnak, hogy a magyar főváros nemcsak gasztronómiai, hanem üzleti szempontból is egyre vonzóbb célpont a nemzetközi vendéglátóipar szereplői számára.
A különbségek önmagukban is érdekesek, de még beszédesebbek, ha a gazdasági háttérre is vetünk egy pillantást. Románia idén már a 7 százalékos költségvetési hiány közelében jár, a kormány pedig adóemelésekkel és kiadáscsökkentéssel próbálja stabilizálni a helyzetet. Az infláció tartósan magas, a lej pedig gyengül – mindez drágítja a vendéglátást.
Eközben Magyarországon az infláció lassulása és a turizmus visszatérése kiegyensúlyozottabb környezetet teremtett, ami az éttermek árazásában is megmutatkozik. A forint erősebb, a kínálat szélesebb, az árverseny erőteljesebb.
Egyre mélyebbre süllyed a mocsárban a román gazdaság, miközben próbálja elkerülni az államcsődöt
Lassan nem telik el úgy hét Romániában, hogy ne jelentene be újabb és újabb megszorításokat a június eleje óta hivatalban lévő Bolojan-kormány, ezúttal a bírák és ügyészek kerültek sorra, akiknek jövőre emelkedik a nyugdíjkorhatáruk. Azonban hiába a megszorítások, továbbra is katasztrofális állapotban van a költségvetés.
Az adatok alapján egyértelmű: a térségben Budapest nemcsak kulturálisan vonzóbb úti cél, de pénztárcabarátabbnak is számít. Akár
ülünk be, a számla végösszege Budapesten kisebb valószínűséggel fog meglepni, ellentétben Bukaresttel, ahol a gazdasági nehézségek már a pohár víz árában is visszaköszönnek.
Nem bízza a véletlenre a Time Out Market: újabb erős neveket jelentett be a Blaha Lujza téri gasztropiac
A közép- és kelet-európai régióban elsőként megnyíló budapesti Time Out Market újabb vendéglátóhelyek csatlakozását jelentette be. A még idén debütáló gasztronómiai és kulturális piactér célja, hogy egy fedél alatt mutassa be a város és a környező régiók legkiválóbb séfjeit, éttermeit, italkínálatát és kulturális élményeit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.