Az Európai Unió energiacímkézési rendszere 2021. március 1-jétől tért vissza az A-tól G-ig terjedő energiaosztály-skálához, amely a fogyasztók tájékozottabb döntéshozatalát, valamint a gyártók hatékonyabb termékfejlesztését hivatott elősegíteni. Az ezzel kapcsolatos előírások betartására a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) kiemelt figyelmet fordít az energiacímkézési előírások betartására – emelte ki szerdai közleményében a hatóság.
Az energiacímkékre vonatkozó uniós szabályozás részeként a mosogatógépekre, a mosógépekre, a mosó-szárító gépekre, a hűtőkre, a fényforrásokra és a televíziókra, monitorokra terjed ki. Az újabb módosítás részeként pedig 2025. július 1-jétől már a háztartási szárítógépek is kizárólag az új típusú energiacímkével kerülhetnek forgalomba. Ezzel párhuzamosan az ökodizájn-szabályozás is szigorodott: ettől az időponttól kezdve kizárólag energiahatékony, hőszivattyús szárítógépek hozhatók forgalomba.
A háztartási szárítógépek új címkéjén szerepel többek között a márkanév, a modellazonosító, az energiahatékonysági osztály (A–G), a 100 szárítási ciklusra vonatkozó energiafogyasztás (kWh), a kondenzációhatékonysági osztály, a zajkibocsátási szint, az eco program kapacitása és időtartama, valamint a jogszabályi hivatkozás. Újdonság a QR-kód, amely az Európai Energiacímkézési Terméknyilvántartásban, az úgynevezett EPREL-adatbázisban elérhető részletes termékadatlaphoz vezet.
Az NKFH szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok folyamatosan ellenőrzik az energiacímkézési szabályok betartását. Idén tavasszal a hűtőket, a fagyasztókat és a bortárolókat ellenőrizték. A kormányhivatalok országosan összesen 172 ellenőrzést folytattak le, ezek közül 56 esetben állapítottak meg jogszabálysértést, ami az összes ellenőrzés egyharmadát tette ki. A webáruházakban 63 százalékos volt a kifogásolási arány, míg a hagyományos boltokban jóval kedvezőbb tapasztalatokat szerzett a hatóság.
A vizsgálat során 2025 különböző fajtájú terméket vizsgáltak meg, ezek negyedénél merült fel valamilyen jogsértés.
A fogyasztóvédelmi hatóság kiemelt figyelmet fordított a vizuális hirdetések és műszaki promóciós anyagok – például reklámok, szórólapok, prospektusok – megfelelőségére is. A vizsgálatok szerint ezek 22 százalékánál hiányzott az energiahatékonysági osztály feltüntetése, vagy nem volt megfelelő a megjelenítés.
Az NKFH ismételte felhívta a forgalmazók figyelmét arra, hogy az energiacímkézési és termékinformációs kötelezettségek nemcsak a bolti forgalmazásra, hanem az online kereskedelemre, valamint minden reklámfelületre kiterjednek. A jogsértések megelőzése érdekében a hatóság folyamatosan figyelemmel kíséri a piaci szereplők tevékenységét, és minden szükséges intézkedést megtesz a jogszabályok betartatása érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.