Keményen fellép a sunyi kiszereléscsökkentés ellen a fogyasztóvédelem – vége lehet a megtévesztésnek
Újabb fontos fogyasztóvédelmi akció vette kezdetét. A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) által kezelt kiszereléscsökkentés-adatbázis célja, hogy a fogyasztók könnyen hozzáférhető, megbízható és folyamatosan aktualizált forrásból tájékozódhassanak azokról a termékekről, amelyek kiszerelésének mértéke csökkent.

A vonatkozó kormányrendelet értelmében, ha egy termék új, kisebb (különösen kisebb tömegű vagy térfogatú) kiszerelésben kerül forgalomba, a kereskedő köteles a termék forgalmazásának megkezdésétől számított két hónapig a vásárlók számára jól látható, a kereskedelemért felelős miniszter által meghatározott formájú és tartalmú figyelemfelhívó tájékoztatást elhelyezni az érintett termék kapcsán.
A szabályozás a gyártói és kereskedelmi felelősséget is egyértelműsíti. Magyarországi gyártás esetén a gyártó, egyéb esetekben az első magyarországi forgalomba hozó, illetve a nagykereskedő köteles – az érintett termék első értékesítésekor – írásban tájékoztatni a kereskedőt a kiszerelés csökkenéséről és a korábbi kiszerelések esetleges kivezetéséről. Ezzel egyidejűleg ugyanilyen tartalmú értesítést kell küldeniük az NKFH részére is.
Úttörő a kiszereléscsökkentés hazai szabályozása
A kiszereléscsökkentésre vonatkozó hazai szabályozás nemzetközi szinten is példaértékű – ezt a DLA Piper nemzetközi jelentése is megerősítette.
A kiszereléscsökkentés-adatbázis, amely az NKFH honlapján érhető el, az átláthatóságot, a tudatos vásárlói döntések meghozatalát és a kereskedelmi gyakorlatok nyomon követhetőségét támogatja.
Az NKFH továbbra is elkötelezett a korszerű, digitális megoldások alkalmazása és a tudatos fogyasztás támogatása mellett, és minden érintettet arra ösztönöz, hogy aktívan használja az adatbázist, legyen szó vásárlóról vagy vállalkozásról.