A kormányrendelet szerint spórolás mellett a szolgáltatás színvonalának növelése, valamint az adminisztratív terhek csökkentése is meghatározó volt a döntésben.
Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló törvény módosítása a közlekedésért felelős miniszter számára adott felhatalmazást a részletek kidolgozására. Ez a Magyar Közút lehet. Egyúttal a rendelet felülvizsgálja az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság és az útdíjszedő működésének állam általi finanszírozásának módját. A jövőben e szervezetek működését a központi költségvetés a szervezet és az útdíjfizetési-szolgáltatásért felelős miniszter között létrejövő szerződés alapján biztosítja.
Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban azt mondta, a cél, hogy 2026-tól az állam saját hatáskörben, közfeladatként végezze az útdíjbeszedést, így a bevételek közvetlenül a közúti fejlesztésekre fordíthatók.
A rendszer bevételei mára meghaladják az évi 840 milliárd forintot, és néhány éven belül az ezermilliárdos határt is átléphetik.
Magyarország 2013-ban döntött arról, hogy bevezeti a nemzeti útdíjfizetési rendszert, ennek érdekében felállította a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt.-t. Az útdíjak 2013-ban még csak 99 milliárd forintot hoztak az állami költségvetésbe, 2014-ben 210 milliárdot, 2019-ben 355 milliárdot, 2024-ben 804 milliárdot, 2025-ben pedig már 842 milliárd forint bevétellel terveznek.
A 3,5 tonna alatti, döntően lakossági járműveket érintő e-matricarendszer 1828 kilométernyi útszakaszokon éves, havi, tíznapos, napi, országos és vármegyei rendszerben működik, 89-95 százalékát magyar állampolgárok fizetik meg, 10-11 millió járműre.
A 3,5 tonna feletti járművek útdíját 7496 kilométernyi szakaszra szedik be, és a díj mértéke a távolságtól, a járműtípustól és a környezethasználattól is érdemben függ, a szennyező fizet elvet érvényesítve. Ezt a díjat mintegy 1 millió 20 ezer kamion után szedik be, és 60 százalékban külföldiek fizetik.
Tájékoztatása szerint
Magyarországon a gyorsforgalmi úthálózat 2010-ben 1270 kilométer volt, 2025 végére elérik az 1900 kilométert, és 2026-ban átlépik a kétezret is.
Az utak felújítására és az új hálózat építésére az elmúlt tizenöt évben 5500 milliárd forintot fordított a kormány.
Lázár János közölte: a javaslat célja, hogy 2026-tól Magyarország közfeladatként végezze az útdíjfizetési rendszer működtetését, ne kelljen közreműködőt fizetni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.