BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Orbán Viktor aláírta: új céghez kerülnek az autópálya-matricák – teljesen átalakul az útdíjrendszer, megszűnik a NÚSZ

A Magyar Közlöny szerint a kormány rábólintott a korábban Lázár János által már belengetett módosításra. A lépés célja, hogy költséghatékonyabbá váljon a rendszer.

A kormányrendelet szerint  spórolás mellett a szolgáltatás színvonalának növelése, valamint az  adminisztratív terhek csökkentése is meghatározó volt a döntésben. 

autópályadíjak
autópályadíjak: megszűnik a NÚSZ / Fotó: autopalyamatrica.hu

Az  autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló törvény módosítása a közlekedésért felelős miniszter számára adott felhatalmazást a részletek kidolgozására. Ez a Magyar Közút lehet. Egyúttal  a rendelet felülvizsgálja az  útdíjszolgáltatási gazdasági társaság és az útdíjszedő működésének állam általi finanszírozásának módját. A jövőben e szervezetek működését a  központi költségvetés a szervezet és az útdíjfizetési-szolgáltatásért felelős miniszter között létrejövő szerződés alapján biztosítja.

Sejteni lehetett

Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban azt mondta, a cél,  hogy 2026-tól az állam saját hatáskörben, közfeladatként végezze az útdíjbeszedést, így a bevételek közvetlenül a közúti fejlesztésekre fordíthatók. 

A rendszer bevételei mára meghaladják az évi 840 milliárd forintot, és néhány éven belül az ezermilliárdos határt is átléphetik.

Magyarország 2013-ban döntött arról, hogy bevezeti a nemzeti útdíjfizetési rendszert, ennek érdekében felállította a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt.-t. Az útdíjak 2013-ban még csak 99 milliárd forintot hoztak az állami költségvetésbe, 2014-ben 210 milliárdot, 2019-ben 355 milliárdot, 2024-ben 804 milliárdot, 2025-ben pedig már 842 milliárd forint bevétellel terveznek.

A 3,5 tonna alatti, döntően lakossági járműveket érintő e-matricarendszer 1828 kilométernyi útszakaszokon éves, havi, tíznapos, napi, országos és vármegyei rendszerben működik, 89-95 százalékát magyar állampolgárok fizetik meg, 10-11 millió járműre.
A 3,5 tonna feletti járművek útdíját 7496 kilométernyi szakaszra szedik be, és a díj mértéke a távolságtól, a járműtípustól és a környezethasználattól is érdemben függ, a szennyező fizet elvet érvényesítve. Ezt a díjat mintegy 1 millió 20 ezer kamion után szedik be, és 60 százalékban külföldiek fizetik.
Tájékoztatása szerint 

Magyarországon a gyorsforgalmi úthálózat 2010-ben 1270 kilométer volt, 2025 végére elérik az 1900 kilométert, és 2026-ban átlépik a kétezret is. 

Az utak felújítására és az új hálózat építésére az elmúlt tizenöt évben 5500 milliárd forintot fordított a kormány.

Lázár János közölte: a javaslat célja, hogy 2026-tól Magyarország közfeladatként végezze az útdíjfizetési rendszer működtetését, ne kelljen közreműködőt fizetni. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.