Az ország, amely korábban lemaradt a többi kelet-európai ország mögött az autóiparban, most megelőzheti őket az elektromos autók terén, miközben a többiek továbbra is a belső égésű motorokra voksolnak – ez a végkövetkeztetése a patinás német lap, a FAZ cikkének.
A Gépjárműipari Világszövetség adatai szerint 2024-ben 437 000 autót gyártottak hazánkban, szemben a Cseh Köztársaságban gyártott 1,45 millióval, a szlovákiai egymillióval és romániai 560 000-rel. Csak Lengyelország, egy szintén nagy hagyományokkal rendelkező autógyártási ország maradt le Magyarországtól. Lengyelország partnerségben állt a Fiattal, de jelenleg a Fiat és anyavállalata, a Stellantis is gyengélkedik – írja a FAZ.
Magyarországnak 1992-ben sikerült létrehoznia egy Suzuki gyárat, de ztán sok éven át kevés előrelépés történt. Magyarország jelenleg az Audi és a Volkswagen Csoport motorgyártásának fő központja, és ugyancsak meghatározó a kecskeméti Mercedes gyár is.
A belső égésű motorok gyártására való összpontosítás a győri Audi gyárra azonban fenyegető lehet, a hajtáslánc-átállás ugyanis azt jelentheti, hogy hamarosan kevesebb Győrben gyártott motorra lesz szükség.
A német autógyártók kezdetben a drágább piaci szegmensek számára vezették be az általában ígéretesebbnek tartott elektromos autókat, és megtartották „belföldön” az elektromos gyártást. Kelet-Európában az elektromos autók gyártása csak lassan hódított – kivéve Magyarországon. Ennek fényében különösen nagy siker volt Magyarország számára, hogy megszerezte a szerződést egy viszonylag drága BMW gyártására, ráadásul elektromos hajtással, amit a bajor gyártó egyenesen „Neue Klasse”-ként aposztrofál.
A 3-as sorozat középkategóriás modellje eddig még nem rendelkezett akkumulátoros-elektromos hajtással, csak a kapcsolódó, niche-orientált 4-es sorozat modelljében. A 3-as sorozathoz tartozó SUV-t az USA-ban gyártják az európai piacra, ahol kevés a kereslet az elektromos autók iránt. Ezért az elektromos változat, az iX3, eddig Kínából származott.
Most átszervezik a BMW számára legfontosabb piaci szegmens kínálatát: a 3-as sorozat, a BMW darabszám tekintetében legjelentősebb modellsorozata – a 4-es sorozattal együtt 2024-ben mintegy 519 000 darabot adtak el belőle, ami a teljes eladások közel negyede – lesz az első olyan sorozatgyártású modell, amelyben a műszaki platform és a gyártási helyszín megosztva található a belső égésű motoros és az elektromos modellek között.
Az elektromos modell gyárában készül majd a társ SUV, az iX3 elektromos változata is.
Ezen, a BMW által „Neue Klasse”-ként bejelentett jövőbeli modellek gyártása nem a müncheni központban, hanem Magyarországon történik tehát. A BMW eddig a gyártási helyszínek kiválasztásakor nagy hangsúlyt fektetett Németországra: a regensburgi, dingolfingi, lipcsei és müncheni üzemek 2024-ben mintegy 1,09 millió autót szállítottak ki, ami a csoport termelésének 43 százalékát tette ki. Ez azonban most megváltozik – nagy lehetőséghez juttatva Magyarországot.
Mára szinte lekörözte a német autóipart a kínai. Ugyanakkor minden megváltozhat a Debrecenben gyártott iX3 révén. A Debrecen mellett magasodó, ezer méter hosszú csarnokkolosszus, a két év alatt a semmiből felhúzott BMW-gyár képével indítja terjedelmes cikkét a német Spiegel, amelyben azt vázolják, hogy a német autóóriás és a német autóipar számára mennyire fontos lesz az üzemben zajló gyártás.
Oliver Zipse, a vállalat vezérigazgatója úgy fogalmaz: „A helyzet komoly – minden tekintetben. Az iparunkban szelekció jön. A gyenge kiesik.” Debrecenben a BMW az itt készülő iX3 modellek révén nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy újradefiniálja az autót.
A kijelentés meglepő azok után, hogy az elmúlt tíz évben a német autóipar lassan és önelégülten reagált a technológiai változásokra, így inkább vereségeket hozott ez az időszak számukra, mint diadalokat.
A német autógyártók kétségbeesését jól szemléltetik az adatok. 2024-ben 6,4 millió elektromos autó kelt el a kínai piacon – a Mercedes nagyreményű EQE modelljéből viszont alig néhány száz darab fogyott, de máshol sem jobb a helyzet. A Volkswagen 35 ezer munkahely megszüntetését tervezi, a Porsche 91 százalékos profitcsökkenést jelentett, a BMW-nél is visszaesett a forgalom és a nyereség. A német gazdaság harmadik éve stagnál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.