BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ez már a debreceni BMW-gyár hatása? Magyarországra jöttek az amerikai és kínai autóipar vezetői – a feje tetejére áll minden Európában

Budapesten tartotta közgyűlését az európai autókereskedők és -javítók ernyőszervezete. Az egyedülálló autóipari nemzetközi kerekasztal tapasztalatait és az aktuális globális és magyarországi trendeket sajtóbeszélgetés keretében ismertették.

Történelmi jelentőségű találkozóra került sor szeptember 24-én és 25-én Budapesten, ugyanis első alkalommal ültek tárgyalóasztalhoz az európai, amerikai és kínai autóipari szövetségek vezetői egy közös fórum keretében. A kétnapos egyeztetés házigazdája a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) volt. A zárt körű szakmai tanácskozás legfontosabb célja az volt, hogy az iparág legfontosabb aktuális feszültségeire és döntéshelyzeteire keressen közös válaszokat. Az esemény kapcsán a GÉMOSZ és a Magyar Lízingszövetség pénteken tartott sajtótájékoztatót.

Ipar: pont annyit esett éves alapon a cseh és a magyar ipari termelés, mint a német: az autóipar fontos csatorna
ipari termelői árak
konjunktúrafelmérés, német cégek, gazdaság, felmérés, várakozások, kilátások, hangulatindex
Komoly kihívások előtt áll az autóipar / Fotó: Shutterstock

Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke elmondta, hogy a CECRA (European Council for Motor Trades and Repairers) az európai autókereskedők és -javítók ernyőszervezete, több százezer vállalkozás érdekeit képviseli az Európai Bizottság és egyéb döntéshozók felé. Ez a szervezet először tartotta meg közgyűlését Budapesten. Ennek kapcsán jött a GÉMOSZ ötlete, hogy legyen egy európai–kínai–amerikai párbeszéd, egy nemzetközi kerekasztal is. Ez utóbbi miatt megnőtt az érdeklődés az esemény iránt.

Gablini elmondta, hogy az autókereskedők és a márkakereskedések számára is rengeteg kihívást hordoz a jelenlegi autópiaci helyzet.

  • Kínában a márkakereskedések több mint 30 százaléka bezárt az árháború miatt.
  • Európában az új, többnyire ázsiai szereplők térnyerése igen szembetűnő.
  • Az Egyesült Államokban a vámháború bolygatta fel az iparágat.

A GÉMOSZ-vezetője szerint a nagy európai cégeknek azzal kell szembesülniük, hogy ami piacot most elveszítenek, azt később már nem, vagy csak jelentős anyagi ráfordítással szerezhetik vissza.

Ez a helyzet a világ legfontosabb autópiacain

Az amerikai autópiac 2024-ben 15,9 milliós volt, 2025-ben 15,7 millió új autót értékesítenek az előrejelzések szerint. A top 3 márka a tengerentúlon továbbra is a GM, a Toyota és a Ford, melyek együttesen a piac csaknem 50 százalékát birtokolják. Az átlag eladási árak 5 év alatt 23 százalékkal nőttek. Az amerikai vállalatok nagy változásra nem számítanak, a pickup marad a legnépszerűbb típus praktikussági okokból. A teljesen elektromos modelleknél nem várható ugrásszerű változás, inkább a hibridek részaránya fog emelkedni.

Az Egyesült Államokban vevőfókuszú a gépjárműeladási rendszer, az egyedi kérések kiszolgálás fontos. A vevők a márkakereskedéseket preferálják.

Brazíliában 2,5 millió autót értékesítettek 2024-ben, 2025-re várhatóan 2,7 millióra duzzad ez a szám. Az elektromos autók értékesítése 10 százalékkal nőtt, a hibrideké 75 százalékkal.

Kínában augusztus végéig 14,75 millió új autót helyeztek forgalomba, a prognózisok szerint a 24 milliót is elérik év végéig. A piaci aggodalmak szerint egy olyan lufi kialakulásának veszélye is fennáll, mint a kínai ingatlanpiacon az Evergrande lufija volt, ami az óriáscég bukásához is vezetett.

Ezt a kínai állam és a kínai cégek is kezdik felismerni. Ez a Szegeden gyárat építő BYD-re is hatással lesz, az elemzői várakozások szerint a márka is újragondolja stratégiáját és eddigi terveit, és a hibridek felé fog nyitni, ami a magyarországi üzemre is hatással lesz.

A globális verseny miatt vevőként is megfontoltan kell döntenünk

A GÉMOSZ elnöke kiemelte, hogy a legnagyobb veszélyt az jelenti, hogy az a hatalmas költségelőny, ami a kínai gyártásban van, nem lekövethető a tradicionális gyártók számára. Ezért ezek a gyártók elkezdik leolcsósítani a termékeiket, ami rossz esetben a minőség rovására megy. Emiatt a márkakereskedőkre sokkal nagyobb felelősség hárul. Hiszen nem az autógyártóknak vannak ügyfelei, hanem a márkakereskedőknek.

Gablini Gábor elmondta, hogy a teljes önvezetés még nincs itt, és egy ideig még nem is lesz. Ehhez a technológiának és a közegnek is fejlődnie kell. Az Egyesült Államokban az autóvásárlók több mint 90 százaléka a következő 10 évben inkább autót akar birtokolni, mint önvezető taxival utazni.

„Az autóiparnak vissza kell térnie az álmok világából a valóságba, és azzal kell foglalkoznia, amit a vevők akarnak” – zárta gondolatait Gablini.

A magyar autópiac is átalakulás előtt áll

Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta, hogy a magyar autópiacon 2023-ban volt a mélypont, az akkori 107 ezer autóról 2024-re 121 ezerre nőtt a forgalomba helyezett új autók száma. Itthon továbbra is a német, a japán és a koreai márkák a legnépszerűbbek, de a top20 végén már megjelent két kínai márka, a BYD és az MG is.

Zs. Nagy kiemelte, hogy a nemzetközi trendekhez hasonlóan itthon is az új forgalomba helyezettek között a hibridek részaránya a legnagyobb. 44 százalékkal több hibrid állt forgalomba Magyarországon az év első nyolc hónapjában, mint 2023 azonos időszakában. Az új személygépjármű-piac 5 százaléka már kínai márka, azonban náluk sem az elektromos hajtás dominál. A lízingszövetség várakozásai szerint 2026 végére már két számjegyű lesz az újonnan forgalomba helyezett kínai járművek részaránya.

Az előrejelzések szerint a gazdasági helyzet miatt a magyar piac mérete alig változik. A kínai márkák további térnyerése várható, azonban a flottapiacon még nem jelentős a jelenlétük. Az elektrifikáció Magyarországon is halad, mivel a vevők építenek a pályázati lehetőségekre, a piac pedig arra számít, hogy a vállalati támogatások után lakossági konstrukció is érkezhet hamarosan.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.