Új front nyílt az európai élelmiszerpiacon: a vaj ára Németországban drasztikusan csökken, és a kereskedelmi láncok egymást túllicitálva indították be a vajháborút. A német piaci folyamatok hamarosan Magyarországon is érezhetőek lehetnek, hiszen az Aldi hazai üzleteiben máris átlagosan 15 százalékkal olcsóbban lehet vajat venni. A kérdés most az, hogy a többi lánc mikor és milyen mértékben csatlakozik a harcba.
A német Der Spiegel szerint a Lidl volt az első, mely szeptember végén ismét csökkentette a vaj árát: a 250 grammos saját márkás csomag ára 30 centtel, 1,49 euróra esett. A Rewe, az Edeka, az Aldi Nord és Aldi Süd, a Kaufland, a Penny és a Netto rögtön követték a lépést, és szinte
az egész kiskereskedelmi szektor beállt az árcsökkentés mögé.
A bonni Agrárpiaci Információs Társaság szerint a bőséges tejkínálat és a magas zsírtartalom okozza az árak látványos zuhanását. Ez különösen érdekes fejlemény annak fényében, hogy 2024 októberében még 2,39 eurót kellett fizetni egy negyedkilós vajért Németországban – akkor soha nem volt még ilyen drága a termék.
A vajháború ugyanakkor nem új jelenség: az elmúlt években a tejtermékek ára egész Európában rendkívül hektikusan változott. 2023 nyarán Németországban 1,39 euróért is lehetett vajat kapni, majd alig több mint egy évvel később történelmi csúcsra, 2,39 euróra ugrott az ár. Most ismét fordult a kocka, és a bőséges kínálat miatt a vásárlók profitálnak a helyzetből. Magyarországon a következő hetekben az lehet a fő kérdés, hogy a konkurens láncok mennyire gyorsan reagálnak az Aldi lépésére. Ha az árverseny valóban beindul, a vajháború nemcsak a fogyasztói kosarakban, hanem a boltok piaci részesedésében is látványos változásokat hozhat. Egy dolog biztos: a vaj ára az elkövetkező hónapokban a pénztárcák és a bevásárlókosarak egyik legizgalmasabb mutatója lesz.
Az Aldi Magyarország közben bejelentette: a legnépszerűbb saját márkás vajak árát szeptember 29-től jelentősen mérsékli:
Ezek a termékek az Aldi teljes vajforgalmának több mint felét adják, így a kedvezmény a vásárlók széles körét érinti. Mindez a magyar vásárlók számára különösen jó hír a stagnáló infláció mellett: a tejtermékek eddig az élelmiszerkosár egyik leginkább ingadozó szegmensének számítottak. Ha a németországi árháború hatásai begyűrűznek, akkor nemcsak az Aldi, hanem a Lidl, a Penny vagy akár a Spar is kénytelen lehet akciózni, hogy megtartsa a vásárlóit. Ez rövid távon a fogyasztóknak kedvez, hosszabb távon viszont komoly nyomást helyezhet a hazai tejfeldolgozókra és beszállítókra, akik már így is küzdenek a megnövekedett költségekkel.
Már 2023 elején is beszámolt arról a Világgazdaság is, hogy az Aldi, a Lidl és más láncok árcsökkentései fordulópontot jelenthettek a hazai inflációban. Akkor az áruházláncok látványos engedményeket adtak a vajtermékekre, ami
nemcsak a vásárlók pénztárcáján érződött, hanem a hivatalos inflációs adatokban is kimutatható volt.
Most hasonló helyzet körvonalazódhat. A KSH legutóbbi jelentése szerint 2025 augusztusában az éves infláció 4,3 százalékon állt, az élelmiszerárak pedig 5,9 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. Ha a vaj ára tartósan csökken, és az árverseny más tejtermékekre is átterjed, az rövid távon érezhetően enyhítheti az élelmiszer-inflációt. Ez pedig nemcsak a fogyasztók számára jelentene megkönnyebbülést, hanem a jegybank számára is, amely hónapok óta igyekszik leszorítani az árindexet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.