Kiderült: ezek az autópálya-szakaszok lesznek fizetősek már 2026-tól – nem is tudnak róla a magyarok
Jövőre öt vármegyére féláron vagy még olcsóbban vehető meg az éves matrica, miközben három újabb útszakasz lesz fizetős – erre hívta fel a figyelmet az Autopalyamatrica.hu. A szaklap friss online felmérése alapján az autósok többsége nem is tud ezekről a fontos, az útdíj mértékét is érintő fejleményekről.

Bár az útfelújításokkal járó nehézségek a válaszadók felét időszakosan, harmadát pedig napi szinten érintik, közel kétharmaduk nem hallott még arról, hogy jövőre az M1-es nemrég kezdődött és évekig tartó felújítása, illetve kiszélesítése miatt az érintett négy vármegyére (Pest, Fejér, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron) mindössze 15 ezer forint lesz a matrica.
Az M30-as autópálya Miskolc észak és Szikszó közötti szakaszán jelenleg is zajló helyreállítási munkálatok miatt pedig a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei matrica csak 2500 forintba kerül.
A szakportál szerint a válaszadók negyede vásárol éves országos autópályamatricát, a többségük vármegyei matricát vesz. A kérdőívet kitöltő autósok mintegy 40 százalékának kifejezett nehézséget okoz egyszerre kifizetni az éves országos matrica 62 ezer forintos árát, pedig 50 százalékuk ezt venné meg, ha lehetőség lenne részletfizetésre.
Közel 80 százalék választaná inkább az éves matricát, ha például parkolási és autós kedvezményeket, kuponokat, gépjármű asszisztenciát is kapnának mellé.
A portál kutatása kitért az autópályamatricák online vásárlásához kapcsolódó kényelmi díj eltörlésére. Mint írták: a benzinkutas értékesítések aránya évről évre szorul vissza, és úgy vélik, hogy ezt a tendenciát a kényelmi díj megszűnése felgyorsítja: a válaszadók 54 százaléka mondta azt, hogy ezután online veszi majd meg azt, miközben a korábban is így vásárlók aránya 42 százalék volt.
Ezek az autópálya-szakaszok lesznek fizetősek 2026-tól
Az Autópályamatrica.hu felhívta rá a figylmet, hogy 2026-tól három új autópálya-szakasz is fizetőssé válik Magyarországon
- Pest,
- Baranya
- és Bács-Kiskun vármegyében.
Ezek egészen pontosan a következő útszakaszok:
- M6-os Bátaszék és az országhatár (Ivándárda) közötti szakasza,
- valamint az M44-es Kecskemét észak-Lajosmizse csomóponttól a szentkirályi,
- illetve Tiszaug-Tiszakürt csomópontig.
Van ugyanakkor üdítő kivétel is, legalábbis egyelőre. A hírek szerint még ebben az esztendőben megnyílik az autósok előtt az M4-es gyorsforgalmi úton az új szakasz. Amint arról a Világgazdaság is beszámolt: a régóta várt dátum december 22.
Az e-matrica-rendszerben díjköteles gyorsforgalmi útszakaszokat a használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló 45/2020. (XI. 28.) ITM rendelet – annak 1. sz. melléklete – rögzíti.
Eszerint jelenleg Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében az M4-es gyorsforgalmi út Abony-kelet/Szolnok-nyugat csomópont és Törökszentmiklós-nyugat/Szajol csomópont közötti szakasza tartozik a fizetős gyorsforgalmi útszakaszok közé.
Ugyanezt tartalmazza a rendelet jelenleg elérhető, 2026. január 1-jétől hatályos változata is. Ennek megfelelően – jelen állás szerint – az M4-es gyorsforgalmi út díjas szakaszainak tekintetében nem várható változás 2026. január 1-jétől. Mindez tehát azt jelenti, hogy
a Törökszentmiklós és Kisújszállás szakaszon – egyéb, további döntésig – díjmentesen autózhatunk.
Viszont Akár 15 százalékkal is nőhetnek a hazai fuvardíjak, mert nagyjából ennyivel emelkednek a hazai közúti fuvarozók költségei a közelmúltban hozott intézkedések nyomán a DigiLog Consulting szerint. Díjemelés nélkül további magyar közúti fuvarozók eshetnek ki a piacról, miután az infláció többszörösével nő 2026-tól a hazai használatarányos útdíj a november 30-án kihirdetett jogszabály-módosítás szerint.
A gyorsforgalmi utak estében „csak” az infláció mértékével, 4,3 százalékkal emelkedik az infrastruktúradíj, de a főútvonalakon ennek a többszörösével, 54,3 százalékkal. Az emelés a belföldi közúti fuvarozókat érinti a legsúlyosabban, több ezren vannak.
A lépés mögött az a szándék is felsejlik, hogy a nemzetközi kamionforgalmat minél inkább a magyar autópályákra tereljék, mentesítve ezzel a településeket.


