BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megismétlődhet az útdíjsokk: másfélszeresére nőnek a díjak a főútvonalakon januártól

Akár 15 százalékkal is nőhetnek a hazai fuvardíjak, mert nagyjából ennyivel nőnek a hazai közúti fuvarozók költségei a közelmúltban hozott intézkedések nyomán a DigiLog Consulting szerint. Elemzése sorra veszi az útdíjemelés, a terelések és más változások hatását, majd jelzi: díjemelés nélkül további magyar közúti fuvarozók eshetnek ki a piacról.

Ismét brutálisan, az infláció többszörösével nő 2026-tól a hazai használatarányos útdíj a november 30-án kihirdetett jogszabály-módosítás szerint. A gyorsforgalmi utak estében „csak” az infláció mértékével, 4,3 százalékkal emelkedik az infrastruktúradíj, de a főútvonalakon ennek a többszörösével, 54,3 százalékkal. Az emelés a belföldi közúti fuvarozókat érinti a legsúlyosabban, több ezren vannak.

közúti fuvarozók
Több költségük is nő jövőre a magyar közúti fuvarozóknak / Fotó: Barat Roland / Shutterstock

Az úthasználati szokásokat és a költségarányokat is figyelembe véve a belföldi fuvarozóknak legalább 4,4-9,6 százalékkal kell majd a díjaikat emelniük, hogy ellensúlyozzák az útdíj növekedését – mutat rá a DigiLog Consulting független iparági elemző cég által közzétett szakértői elemzés.

Csökkenő megbízások mellett nehéz díjat emelni

Egy nemzetközi fuvarozó vagy egy tranzitáló fuvarozó esetében ez mindössze 0,4-1,1 százalékos díjemelés. Ha figyelembe vesszük a többi várható költségemelkedést (gépjárművezetői bérek, lízingköltség, jövedékadó-emelés és más elemek drágulása), akkor könnyen a 15 százalékot is elérheti a jövőre szükséges díjemelés a belföldi fuvarozásban. A díjemelést azonban nem segíti a gyenge gazdasági teljesítmény miatt visszaesett rendelésállomány, így akár egy évig is eltarthat az újabb útdíjsokk áthárítása. 

Addig a fuvarozók saját zsebből lesznek kénytelenek befizetni az államkasszába a megnövelt útdíjat.

Mindazonáltal más európai országokban is nő jövőre az autópályadíj, máshol is nőnek a hazai közúti fuvarozók versenytársainak a költségei. A Világgazdaság e felvetésére Lajkó Ferenc, a DigiLog ügyvezetője leszögezte: ismeretei szerint más országokban egyelőre csak inflációkövető intézkedések születtek, azonkívül a hazai emelés ebből a szempontból versenysemleges, hiszen minden, a magyarországi utakat használó közúti árufuvarozót egyformán érint. Most valójában a főútvonalak említett 54,3 százalékos díjnövelése a fontos, és az, hogy erre a fuvarozók már nem tudtak felkészülni. A felkészülés az lett volna, ha a jövő évi megbízásaikat érintő ártárgyalásokon már tudnak az emelésről és annak mértékéről, és azt érvényesíthették volna a díjaikban. Erre az idén már nem lesz módjuk, és 2026-ot sem életszerű egy 2025 őszén megkötött megállapodást a megbízó számára hátrányosabb módosításával indítani.  

Jönnek a súlykorlátozások

A főútvonalakon bevezetendő extrém díjemelés mellett mintegy 60 új helyszínen súlykorlátozó táblával is igyekeznek a kamionokat a gyorsforgalmi utakra terelni. Emiatt megnőhet

  • a szállítási távolság,
  • az üresen futás
  • és a fuvarban töltött idő.

Az elképzelés biztos sikere érdekében ősztől a közúti bírságok is jócskán megemelkedtek – idézi fel az elemzés –, így komoly harapófogóba kerületek a belföldi fuvarozóink.

Magyar közúti fuvarozók eshetnek ki a piacról

A DigiLog azt vetíti előre, hogy amíg a fuvarozók nem tudják a költségeik növekedését ellentételező mértékben megemelni a díjaikat, addig jelentősen felgyorsulhat a piaci szereplők számának csökkenése. Ez már 2021 óta tart: 4 év alatt közel 1400 hazai fuvarozó vállalkozás tűnt el.

Egyes települések fellélegezhetnek, de nincs elég kamionparkoló

A forgalmi terelések javíthatják ugyan egy-egy vidéki kisváros forgalmi viszonyait, de jelentősen nőhetnek a torlódások egyes túlterhelt gyorsforgalmi utakon, mint például az M1-esen. Nőhet a fuvarozók felesleges kilométerfutása a kerülők miatt, és csökkenhet a termelékenységük a lassabb haladás következtében. A gyorsforgalmi utakra zúduló kamionok fogadására nincs elegendő parkoló, így komoly torlódások fenyegetnek a pihenőhelyeken, ami zavarhatja a személygépkocsik forgalmát is. (Mindazonáltal a DigiLog elemzéséhez hozzátehető, hogy a gyorsforgalmi utakra történő terelés nem növeli meg minden esetben a szállítás távolságát és idejét.)

Hosszabb fuvar, nagyobb költség

A nagyobb szállítási távolságok kontraproduktívak környezet- és úthálózatvédelmi szempontból is, a 15 százalékos teljes fuvardíj-emelkedés pedig már akkora tétel, hogy érzékelhető hatása lehet a hazai inflációra, különös tekintettel a kiskereskedelmi forgalomra, vagyis a lakossági fogyasztói árakra. A növekedő fuvarozói költségeket végső soron a felhasználók, a vevők fizetik majd meg a megvásárolt termékek árában – szögezi le az elemzés.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.