Önmagában az ismét emelkedő ráta is komoly gazdasági problémákat vet fel, de igazából a legfőbb nehézség azzal függ össze, hogy a jelenlegi mutató a megdrágult energiahordozók közül csak a kőolajjal és a kőolajtermékekkel kapcsolatos áremelkedéseket tükrözi többé-kevésbé, a magyar energiaimport közel 45-50 százalékát kitevő földgáz világpiaci drágulását azonban egyáltalán nem. Miután a földgáz ára hatósági, 2000-ben a kormánydöntés értelmében éves átlagban a földgáz ára belföldön 6 százalékkal nőhet, amely nem csak a világpiaci áraktól marad el látványosan, hanem a hazai átlagos inflációnál is kisebb.
A hazai földgázárképzés centruma az EU-ban alkalmazottól eltérően nem a helyettesítő energia költségeihez igazodik, hanem a hazai termelés és az import költségeinek súlyozott átlagaként kerül megállapításra. Bár a hazai termelés csökkenéséből adódóan a sajátos magyarországi árképzésből adódó feszültségek mérséklődnek, a jelenlegi kőolajár-robbanást megelőző, igen alacsony szintű energiaárak időszakában is a felhasználói árak mintegy 15-20 százalékkal maradtak el az importköltségekhez képest.
Kísérletet teszek annak kimutatására, hogy a világpiaci áraktól jelentősen elmaradó hazai földgázárak emelése milyen közvetlen és közvetett hatással lehet a hazai gazdaságpolitika prioritásaként értékelendő inflációra. A magyarországi árak valamilyen ütemű felzárkóztatása közvetlenül érinti a termelői árakat, hiszen a földgáz 50 százalékát az ipar használja fel, közvetlenül érinti továbbá a fogyasztói árakat is, miután a lakossági fogyasztás a teljes földgázfelhasználás 30 százalékát teszi ki.
A növekedést és az exportot húzó feldolgozóipar növekedési és exportfeltételei a földgázáremelést érdemben nem befolyásolja, még azzal együtt sem, hogy a tovagyűrűző hatások következtében a villamos energia árának erőteljesebb emelkedése minden valószínűség szerint e területeken is további költségnövekedést okoz.
A vegyipari alapanyaggyártásban és a villamos energia előállításában a földgázárváltozás már jelentősebb, az érintettek által érzékelhető költségnövekedést okoz. A villamos energia termelésében ez további árnövekedést vált ki, de ennek nagysága, tekintettel a földgáznak a villamos energia termelésében kialakult arányára, nem túlságosan nagy.
Az alapanyaggyártásban az árnövekedés nem automatikusan következik be, hanem a piaci helyzet alakulásának függvényében. Miután itthon és külföldön is a vegyipari alapanyagok árnövekedése keresleti korlátokba ütközik, így rövid távon inkább a termelők nyereségének mérséklődése látszik bekövetkezni.
A valószínűsíthető hatások alapján a kevésbé energiaigényes alágazatok és termékek gazdasági pozíciói relatíve javulnak, ebben az irányban tehát erőteljesebb struktúraváltozások indulhatnak be. Az alapanyaggyártás és a villamosenergia-termelés gazdasági feltételei enyhén romlanak.
A különböző ellentétes hatások alapján a földgáz árának a világpiaci árakhoz történő igazítása valószínűleg nem csökkenti az iparban felhasznált földgáz mennyiségét.
A földgáz árának emelése ugyanakkor ösztönzi a földgáz- és általában az energiamegtakarító modernizációs tevékenységeket, az ilyen jellegű beruházások megtérülési viszonyai javulnak, amely összhangban áll az energiafelhasználás mérséklésére irányuló gazdaságpolitikai törekvéseinkkel.
Az áremelések leginkább a lakosságot érintik igen drámai módon. Ugyanis a földgázfelhasználás egyharmada a lakossági szférában történik. Lényeges szempont, hogy a háztartások teljes energiafelhasználásán belül meghatározó szerepet játszik a földgáz, amelynek súlya 40-45 százalékot tesz ki.
Feltételezve, hogy egyéb árváltozás nincs, a 40 százalékot kitevő közvetlen földgázfelhasználás, 10 százalékos áremelkedés esetén, a lakosság energiaszámláját 4 százalékkal emeli meg. A közvetett hatásokat is figyelembe véve -- villamos energia, távhő -- a teljes lakossági energiaár-növekedés mértéke 5-6 százalékra becsülhető.
A probléma súlyát igazából az jelzi, hogy az elmúlt években a több lépcsőben végrehajtott emelések következtében az energiaárak az áltagnál jóval gyorsabban emelkedtek, így a háztartások kiadásaiban az energiaköltségek a 90-es évek elején regisztrált 4-5 százalékról napjainkra 10 százalék közelébe kerültek. Tekintettel arra, hogy a napirenden lévő költségvetési elgondolások szerint a lakossági fogyasztás növekedésének üteme 4 százalék, a földgázáremelés hatására bekövetkező lakossági kiadásnövekedés nagyobb lenne a 2001. évi fogyasztás növekedésénél. Persze nem szükségszerű, hogy ez a csökkenés bekövetkezzen, részben mert a földgázfogyasztás mérséklődhet, a relatíve olcsóbbá váló energiafajták felhasználása erősödhet -- bár rövid távon erre kicsi az esély --, részben mert lehetséges, hogy a lakosság nem a fogyasztását csökkenti majd, hanem inkább megtakarítását éli fel.
Globálisan nézve: a földgáz világpiaci árának bekövetkezett növekedését követő hazai áremelésnek a lakossági kiadásokra, illetve a lakosság fogyasztására gyakorolt hatását kezelhetetlennek ítélhetjük. Ráadásul további súlyos társadalmi probléma adódik abból, hogy a 10 százalékosra tehető átlagos háztartási energiafelhasználás, a jövedelmek és a társadalmi rétegződés miatt, igen széles határok, 4--25 százalék között változik. Az alacsonyabb jövedelműek, az egyszemélyes háztartások a társadalom több mint egyharmadát kitevő hányadánál már egy 10 százalékos földgázáremelés is súlyos helyzetet teremt.
Figyelembe veendő továbbá az is, hogy az áremelés által leginkább érintett, a lakosság több mint harmadát kitevő csoport esetében az áraknak az energiaracionalizálásra késztető hatása az eddigiekben sem érvényesült igazán. Ez a hatás csak akkor várható pozitív módon, ha a fogyasztó rendelkezik megfelelő forrásokkal, illetve hitellehetőségekkel az energiafelhasználást mérséklő fejlesztések végrehajtására. A lakossági energiaszámla további erőteljes emelése jelen esetben csak a nem fizetők arányát fogja növelni, mindenfajta, gazdaságilag racionálisnak mondható alkalmazkodás nélkül.
Miután a legmagasabb jövedelmű lakossági csoportban, bár itt a fogyasztás igen tetemes, a teljes háztartási kiadásokban az energiaköltség nem igazán jelentős tétel, így erőteljesebb reagálás, fogyasztáscsökkenés vagy jelentősebb modernizációs folyamat itt aligha várható.
A szükségessé váló áremelés a földgázfelhasználás eddigi trendjeit a lakossági szférában mindezek ellenére is aligha befolyásolja majd. A kiépült rendszerek és a folyamatban lévő fejlesztések ugyanis nehezen átalakíthatók, ráadásul -- és talán ez a legfontosabb -- a földgázhasználat 20-25 százalékos áremelés mellett is a lakosság energiaigényének kielégítésében még mindig a leggazdaságosabban hasznosítható energiaforrásnak minősül.
Eltekintve a leginkább érintett, a lakosság egyharmadát jelentő fogyasztóktól, az árnövekedés mindazonáltal tovább erősítheti az energiaracionalizálási technikák, technológiák elterjedését, csökkentve ezzel a nemzetgazdasági szinten is jelentős költségeket, javítva a környezetszennyezés további mérséklésének esélyeit.
A bemutatott rövid hatásvizsgálat legfőbb következtetései egyrészt, hogy a termelőszférában a világpiaci árak által kikényszerített teljes földgázáremelés nem okoz kezelhetetlen gazdálkodási problémákat, nem igazán befolyásolja az exportban meghatározó szerepet játszó feldolgozóipar fejlődését, de ösztönzést adhat a további szerkezetváltásra, az energiaracionalizálásra, másrészt hogy a hazai földgázáraknak a világpiaci árak által diktált méretű emelése megoldhatatlan inflációs és fogyasztási problémákat vet fel.
Így a lakossági földgázárakat csak fokozatosan, az összes gazdasági és társadalmi körülmények figyelembevételével lehet és szabad hosszabb távon érvényesíteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.