Romániában "háztörvénynek" titulálják, az 1945. március 6-a -- az első, Petru Groza által vezetett kommunista kormány hatalomra lépése -- után államosított ingatlanok jogállását rendező jogszabályt. Jó ideje a "viszály almája" ezeknek az ingatlanoknak a sorsa. Elsősorban azért, mert sok vezető politikus éppenséggel pazar államosított házakban él. Az ingatlantörvény -- mint annyi más, sarkalatos belpolitikai vagy gazdasági kérdés -- valahol (vagy tán elsősorban?) "magyar ügy". Köztudott, hogy az első világháború előtt és részben még a két világháború között is, a magyar személyek, közösségek jó része igen tehetős volt. A jogszabálynak a felsőházban megszavazott legutóbbi változata éppen ezeket a tehetős, szorgalmas közösségeket, embereket, a magyar történelmi egyházakat, a közösségek, személyek jogutódjait, örököseit fosztja meg attól a lehetőségtől -- mely az utóbbi időben már-már elérhetőnek tűnt --, hogy legalább papíron visszakapják az épületeket, még akkor is, ha a törvénynek lesz egy olyan kitétele, hogy nem változtathatják meg az épület jelenlegi rendeltetését. De legalább az ingatlan használói a jogos tulajdonosnak fizettek volna bért.
A képviselőház már korábban megszavazta az államosított ingatlanok sorsát rendező jogszabályt. A kétkamarás parlament nehézkes működése most ismét oda vezetett, hogy egyeztetőbizottság elé kerül a két változat. Az eltérések lényegesek: a képviselőház verziójában minden épületnek vissza kell kerülnie jogos tulajdonosához, és az ezekben működő intézmények bérleti szerződést kötnek a volt tulajdonossal. A szenátusi változat szerint a még meglevő épületeket visszaadják a tulajdonosoknak, kivéve azokat, amelyekben közintézmények, pártok, szakszervezetek vagy nem kormányzati szervezetek működnek. Ezeket csak akkor szolgáltatják vissza, ha ez nem érinti károsan a korábbi bérlőt. Nos, kérdés, ha dűlőre jut a dolog, melyik intézmény, iskola, kórház, párt, szakszervezet nyilatkozza azt, hogy önként lemond eddigi székhelyéről. A többi eltérés a bérleti szerződés időtartamára, illetve arra vonatkozik, hogy a kártérítés milyen formában történik. A képviselőház úgy rendelkezett, hogy a pénzbeni kártérítést havi részletekben kapja meg az, aki nem juthat hozzá ingatlanjához. A volt tulajdonosokra nézve hátrányosabb szenátusi változat már úgy határoz, hogy kártérítés gyanánt a volt tulajdonosok értékpapírokat kapnak, melyeket a tőzsdén forgalmazhatnak. A kártérítés mennyiségét egy speciális törvény határozná meg. Lévén, hogy minden jel arra mutat: az Iliescu vezette Társadalmi Demokrácia Pártja kerekedik felül a novemberi választásokon, mindenképpen számítani lehet arra, hogy az új, szociáldemokrata többségű parlamenti többség a lehető legfukarabb lesz, amikor a kártérítési összeg nagyságának megállapítása kerül terítékre.
A szenátusban mindössze a Romániai Magyar Demokrata Szövetség frakciója tartózkodott a háztörvény megszavazásától. Négy évvel ezelőtt, amikor az RMDSZ a román demokratikus kormánykoalíció tagja lett, még arról volt szó, hogy a kormányzati támogatás fejében magyar egyetemet kap az erdélyi magyarság, és az ingatlanok, földek, erdők ügye a népcsoport érdekeinek megfelelően rendeződik. Mivel úgy tűnik, az egyeztetőbizottság arra hajlik majd, hogy a szenátusi háztörvényváltozatot fogadja el, félő, hogy ez az elvárás is részben a meg nem valósított álmok fejezetébe kerül. Az egyetem ügyét sem sikerült rendezni. A föld- és a tanügyi törvény sem tökéletes, mégis azokon a területeken eredményeket könyvelhet el a Romániai Magyar Demokrata Szövetség, melynek ilyenkor, a választások előtt el kell számolnia a voksokkal, a hozzá fűzött reményekkel, a be nem váltott ígéretekkel. Szavazótábora az örökös belső viták, az egyes eredmények elmaradása miatt részben elbizonytalanodott, éppen akkor, amikor a román parlamentbe való bejutáshoz immár az ötszázalékos küszöböt kell átlépnie annak a pártnak, alakulatnak, mely a törvényhozó testület tagja kíván lenni.
A román pártok szenátorai már a választások utáni időszakra gondolva voksoltak a háztörvény vitájának végén. Így történhetett meg, hogy a tekintélyéből sokat veszített Kereszténydemokrata Parasztpárt -- az eddigi kormánykoalíció alappillére -- elfogadta annak a Társadalmi Demokrácia Pártjának a szempontjait, mely kormányozni készül.
Frunda György szenátor, az RMDSZ államelnökjelöltje azt is kihangsúlyozta a jogszabály szenátusi vitája során, hogy Romániát az Emberi Jogok Európai Bírósága elé idézhetik, ha nem tartja tiszteletben a volt tulajdonosok jogait. De ez az érv sem hatotta meg a honatyákat. Kérdés, mi lesz a sorsa, kimenetele annak a több száz peres ügynek, melyek során a volt tulajdonosok az igazságszolgáltató szervek segítségével próbáltak érvényt szerezni igazuknak. A történelmi egyházak több száz iskolaépületének sorsa immár ismét bizonytalanná vált. Maga az RMDSZ sem bízik egyelőre abban, hogy az egyeztetőbizottság a volt tulajdonosok számára előnyösebb változatot preferálja majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.