A számviteli elvek (a bruttó elszámolás, az áttekinthetőség stb.) gyökerei fél évezredes múltra tekinthetnek vissza. Azok az intézmények (számvevőszékek) pedig, amelyek a közpénzek felhasználását vannak hivatva ellenőrizni, még régebbiek. (A németalföldi számvevőszékek és az angol számvevőszék története például a XIV. században, az olaszé pedig még a római korban kezdődik.)
Az első magyar számvevőszéket a kiegyezés után állították fel. Ez -. 1914-től Legfőbb Állami Számvevőszék néven -. nyolc évtizeden át működött, mígnem 1949-ben -. a többpárti parlamenttel együtt -. megszűnt létezni. Negyvenéves kényszerszünet után a rendszerváltást lehetővé tevő "sarkalatos törvények" egyikeként 1989 őszén az Országgyűlés megalkotta a ma is hatályos számvevőszéki törvényt.
A jelenlegi időszakban az ÁSZ társadalmi, politikai szempontból egyértelműen, szakmai szemszögből is egyre inkább elfogadott, legitim intézmény. Az Országgyűlés részéről a tíz év alatt kialakult ellenőrzési gyakorlattól való bármiféle eltérésre, változtatásra nincs késztetés. A kihívás országon kívülről ered. Az EU-hoz való csatlakozási törekvésünk tolta előtérbe azokat a kérdéseket, amelyekről eddig legfeljebb a szakirodalomban lehetett olvasni, és amelyek megoldása paradigmaváltás elé állította az ÁSZ-t. Az "elit klub"-ban ugyanis nem egészen úgy számoltatják el a közpénzekkel gazdálkodókat, ahogyan az itthon történik. Jogi kényszer persze nincs az EU részéről arra, hogy a számvevőszéki ellenőrzésnek akár a törvényi környezetét, akár a kialakult gyakorlatát megváltoztassuk. A számvevőszékek nemzetközi szervezetének (Intosai) alapszabálya deklarálja: minden ország úgy ellenőrzi a közpénzeket, ahogy azt nemzeti sajátosságai, szakmai tradíciói, demokráciájának fejlettsége kívánja, lehetővé teszi. Más a helyzet azonban a majdani közös pénzek (az EU költségvetésébe az áfa, a GNP stb. után járó befizetések és a strukturális alapokból származó támogatások) ellenőrzésével. Ezeket ugyanis az Intosai standardjai szerint kell ellenőrizni. Ily módon kell eljárni már az előcsatlakozási alapok (például a SAPARD) esetében is, különös tekintettel arra, hogy Magyarországon -. az Egyesült Királysághoz, Franciaországhoz és Svédországhoz hasonlóan -. a számvevőszék az ún. "igazoló szervezet".
A dilemma így is megfogalmazható: miután a hazai elvárások (mindenekelőtt az Országgyűlés igényei) nem késztetnek a számvevőszéki ellenőrzési gyakorlat megváltoztatására, ráadásul az EU-joganyag sem tartalmaz közvetlenül előírásokat, indokolt-e a paradigmaváltás? Nem lehetne-e esetleg egy duális rendszert működtetni? (A "tisztán" magyar közpénzeket magyar módszerrel, a közös pénzeket -. miután erre önként elkötelezzük magunkat -. a legjobb nemzetközi gyakorlat szerint ellenőrizni?) A válasz elvileg egyszerű: nem lehet, mert értelmetlen (és drága) lenne. A számvevőszéki "rendszerváltás" gyakorlati levezénylése azonban nem diadalmenet. Kívülről nézve: nincs esély arra, hogy az Országgyűlés néhány éven belül változtatna azokon a jogszabályi feltételeken, melyek között a számvevőszék ma működik (az alkotmány, a számvevőszéki, a helyi önkormányzatokról szóló törvény kétharmados), noha az ÁSZ-ról szóló jogszabály után született az immár második számviteli törvény, az évről évre lényegesen változó államháztartási, a helyi önkormányzatokról vagy a privatizációról szóló jogszabály stb. Belülről nézve: a világosan megfogalmazott ellenőrzési célok (elszámoltatás, átláthatóság) és a korrekt módon értelmezett feladatok a szervezeti struktúra reformját igénylik, ami azonban érdekeket sérthet, egzisztenciákat veszélyeztethet, különös tekintettel arra, hogy a vezető beosztású számvevők átlagéletkora meglehetősen magas.
Az Intosai standardjain alapuló "best practices" két fő számvevőszéki ellenőrzési típust különböztet meg: az első (az alap) típus a pénzügyi ellenőrzés (financial audit), ami arra a kérdésre keresi a választ, hogy a közpénzekből gazdálkodó minisztériumok, hivatalok, egyetemek helyesen könyvelik-e a gazdasági eseményeket, igazak-e a beszámolóikban szereplő pénzügyi információk, illetőleg olyan összegű közpénzeket szedett-e be a kormány (és azokra a célokra költötte-e), amikre a parlament felhatalmazta. Az ilyen ellenőrzés minősítéssel (hitelesítéssel) zárul ugyanúgy, mint a vállalkozói szférában a könyvvizsgálat. A másik fő ellenőrzési típus a teljesítmény-ellenőrzés (value for money), ami arról tájékoztatja az adófizetőket, hogy a közpénzeket gazdaságosan, hatékonyan használják-e; vannak-e egyáltalán eszközök az eredményesség mérésére.
Mint említettük, a magyar számvevőszéki ellenőrzés pénzügyi-gazdasági kontroll. Összemosódnak benne a szabályszerűségi és a teljesítmény-ellenőrzés elemei. Alapvetően a szabályoknak (törvényeknek, rendeleteknek) való megfelelést vizsgálja. Ez jó, de nem elég. Az ÁSZ megállapít, de nem minősít. Ez utóbbi jogosítványt a törvény nem tartalmazza. Jóllehet az Országgyűlés számvevőszéki bizottsága már másfél éve benyújtotta ez irányú javaslatát, a törvénymódosító indítvány napirendre tűzése a pénzügyi kormányzat elutasító álláspontja miatt elmaradt. Ennek ellenére az ÁSZ megkezdte a központi költségvetési szervek (fejezetek) hitelesítéssel záruló (kísérleti) pénzügyi ellenőrzését. Iker-együttműködési megállapodást kötött a világ legelismertebb számvevőszékével, az angol NAO-val, és megkezdte számvevőinek átképzését a nemzetközileg elfogadott pénzügyi és teljesítmény-ellenőrzési eljárások elsajátítására, az intézmény fejlesztésére.
A pénzügyi ellenőrzés (financial control) a csatlakozási tárgyalások önálló témaköre. Két éven át ennek koordinációs feladatait -. a kormány felkérésére .- az ÁSZ végezte. Ez év tavaszától a Pénzügyminisztérium lett a koordinátor. Az ÁSZ "már csak" saját pénzügyi ellenőrzésének "szalonképességéért" felel. A csatlakozás remélt időpontjára, 2003 elejére .- a hatályos törvények engedte keretek között -. átveszi az EU ellenőrzési irányelveit, és azokhoz igazítja az intézmény működését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.