Bejutni az Európai Bizottság bővítési biztosához nem könnyű feladat. Ő már tipikusan azon célpontok közé tartozik, akikre sokan vadásznak, különösen a jelölt országok köréből, hát sok-sok hetes-hónapos lobbizás szükséges ahhoz, hogy megnyíljon az ajtaja egy rövid interjúra. Ezt gondolták a cseh sajtó brüsszeli tudósítói is, egészen az említett másnap reggelig, mikor is váratlan körüzenetben értesültek arról, hogy kérniük sem kell: Günter Verheugen úr önmagától is szívesen áll rendelkezésükre -- méghozzá azonnal!..
Mi történt? Nos, mint kiderült, annyi, hogy szerda délutánra teljes lett a felfordulás Prágában egyetlen szó miatt. Egy pillanatra még Pavel Telicka főtárgyaló lemondását sem lehetett kizárni. Pedig a cseh kormányt és a parlament többségét különböző módon megrázó kifejezés önmagában állva látszólag a lehető legártalmatlanabb valami: úgy hangzik, hogy "tekinthető"...
Hogyan válthat ez ki kormányzati szintű válságot? A tíz kelet-európai jelölt ország közül akadt három -- Észtország, Lengyelország és Magyarország --, amelyik százoldalnyi éves bizottsági értékelésében ez a szó nem szerepelt. S mint utóbb kiderült, a jelentések szerdai véglegesítése előtti napokban-hetekben a prágai diplomácia minden lehetséges követ megmozgatott, hogy a csehországi véleményben se szerepeljen. Nem sikerült, és ettől Prágában teljes lett a dráma, úgy ítélvén meg a helyzetet, hogy a Cseh Köztársaság ezzel csupán a tagjelöltek "harmadik csoportjában" kapott helyet.
Az eset jól demonstrálja a gyakran egy-egy szón, jelzőn, fordulaton napokig-hetekig tartó diplomáciai huzakodások -- újságolvasói szemmel többnyire érzékelhetetlen -- tétjeit. A jelölt országok makrogazdasági teljesítményét értékelve az éves jelentés az észt--lengyel--magyar trió esetében kertelés nélkül úgy fogalmazott: ezen országok immár "működőképes piacgazdaságok". (Hasonló értékelést a két dél-európai törpe jelölt, Ciprus és Málta már jóval régebben kapott.) Hozzájuk képest Csehország, Szlovénia, Szlovákia és a két további balti tagjelölt esetében ez a mondat úgy hangzik, hogy ezek az országok működőképes piacgazdaságnak "tekinthetők". Senki nem mondja, hogy nem azok -- ez majd Bulgária, Románia és Törökország bizonyítványában szerepel így --, de a tény határozott leszögezéséről sincs még szó. Csak az észteknél, magyaroknál és a lengyeleknél.
Arról, hogy lesz egy ilyen különbségtétel, nem hivatalos források révén már hetek óta lehetett tudni. (Lapunk is jelezte valószínűségét már két héttel ezelőtt.) Sőt, eredetileg úgy szóltak a "nevük mellőzését kérő" körökből származó értesülések, hogy egyelőre Lengyelország is lemaradhat a minden fenntartásoktól mentes elismerésről, és csak az észt--magyar páros érdemli ki a gazdasági kritériumoknak való maradéktalan megfelelést. A hírre beinduló lengyel diplomácia a jelek szerint egy fokkal sikeresebben lobbizott. Cserébe szerdán cseh politikai körökben egyesek már nemzeti katasztrófaként élték meg, hogy Prága nem lehetett ott a másik három ország mellett. (Az, hogy emiatt a "harmadik csoportba" csúsztak volna, már olyan cseh megfogalmazási lelemény, ami azt sugallja, hogy a jelöltek pillanatnyilag öt csoportba sorolhatók. Van az abszolút élen járó két szigetország, őket követi a "gazdaságilag megfelelt" észt--lengyel--magyar hármas, majd jönnek a "majdnem megfeleltek" -- amelyek tehát csak piacgazdaságnak "tekinthetők". Kelet-európai részről a sort a gazdasági kritériumoktól egyértelműen elmaradó Bulgária és Románia zárja, majd legvégül következik Törökország, amelyik a gazdasági mellett egyelőre a politikai kritériumoknak sem felel meg.)
Mindennek ellensúlyozására trombitálták gyorsan össze csütörtökön a brüsszeli cseh sajtót, amelynek munkatársaival találkozva Verheugen bővítési biztos nem győzte hangsúlyozni, hogy mennyire értelmetlen ilyen apró nüanszokon fennakadni, s hogy valójában a Csehországról készült bizottsági vélemény a "legjobb", oldalak sokaságán sorolva mindazt a "hatalmas haladást", amelyet Prága az elmúlt 12 hónapban elért.
A mentőakcióra azért is kerülhetett sor, mert a történtek az amúgy is kisebbségben lévő Zeman-kormány pozícióit veszélybe sodorhatják, különösen, hogy az ellenzék jóindulatából hatalmon lévő kabinetet az a Václav Klaus parlamenti elnök tartja sakkban, aki minden lehetséges EU-ellenes rezdülést kihasznál. Verheugen állítólag nem is állta meg, hogy egy oldalvágást küldjön a címére, úgy vélvén, hogy ha a felkészültség egyes mérőfokai szerint Csehország esetleg később zárkózik fel, az azért van, mert Prágában a kilencvenes években jó pár értékes évet elpazaroltak a viszonylagos stagnálásban.
Azt, hogy a bővítési biztosi balzsam mennyire bizonyul hatásos gyógyírnak a kapott (vélt?) sebekre, e pillanatban még nem lehet tudni. Az iróniára mindig kész brüsszeli sajtó -- nem cseh nemzetiségű... -- tagjai mindenesetre nem állták meg, hogy maguk között megjegyezzék: ha csak arra van szükség a "legjobb jelölt" címke kiérdemeléséhez, hogy nemzeti drámát sugalló híreket közvetítsenek, erre ők is bármikor képesek. Ugyanez a gyorsabb taggá váláshoz sejthetően még így is kevés volna... (Brüsszel, november 13.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.