BUX 39,691.46
-1.42%
BUMIX 3,756.39
-0.24%
CETOP20 1,681.37
-1.54%
OTP 8,500
-3.41%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
ENEFI 191.5
-8.37%
0.00%
-0.47%
ZWACK 16,850
-0.30%
0.00%
ANY 1,460
+2.10%
RABA 1,125
-0.88%
0.00%
+0.99%
0.00%
-1.08%
+1.67%
0.00%
-3.34%
0.00%
-0.13%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,500
-0.64%
+0.92%
ALTEO 2,890
-2.69%
0.00%
+0.56%
0.00%
0.00%
-0.68%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.25%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+3.90%
0.00%
+2.27%
+2.00%
-1.96%
GOPD 12,300
+36.67%
OXOTH 3,520
-0.56%
-5.66%
NAP 1,296
-0.31%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Lapszemle

Frankfurter Allgemeine Zeitung, Der Standard, Financial Times

Frankfurter Allgemeine Zeitung

Európában a könyvvitel egyértelműen a nemzetközi számviteli szabályok (IAS) elfogadása felé halad. 2005-től a tőzsdén jegyzett vállalatok számára az Európai Unióban valószínűleg az IAS lesz érvényes. Német szempontból a kereskedelmi törvénykönyv helyett az IAS forradalomnak számít. Változik a mérlegkészítés filozófiája: a dinamikus felfogást statikus szorítja ki. Eddig a hitelezők védelme volt a fő szempont, ezentúl a nemzetközi elemzők és a befektetők tájékoztatása lép előtérbe. A konzervatív mérleg helyébe a rendszeres vállalatértékelés elve érvényesül. Az új szabályokról eddig csak szakmai körökben folyt vita, de szükséges, hogy az összes érintett részt vegyen a súlyos következményekkel járó változások megbeszélésében. Jelenleg sok vállalat nincs tisztában az új rendelkezések fontosságával. Vitatni érdemes azt is, hogy a New York-i tőzsdén jegyzett német vállalatok miért nem választhatják az ott érvényes US-GAAB rendszert az IAS helyett. Az EU-jog jelenleg ezt nem engedi meg, ezért az érintett cégeknek kétféle mérleget kell készíteniük, ami drága és zavart keltő. Az is hiba, hogy a kis- és középvállalatok véleménye nem jut kifejezésre, noha kérdés, hogy az IAS alkalmas-e egyáltalán az ilyenek egyedi mérlegzárására.

Der Standard

Az osztrák egészségügyben ma minden oldal szolgáltatáscsökkentésről beszél. Waneck szabadságpárti államtitkár szerint minden a dózisok kérdése, nincs ok aggodalomra, a rendszer a járulékok emelése nélkül is valahogy finanszírozható marad. Nem meglepő, hogy a vita a rendszer bírálatává válik. Dorner a bécsi orvoskamarától kimondja a tabut: "korlátozás". Mert ha nem akarunk a járulékokról beszélni, akkor a szolgáltatásokról kell. Legfőbb ideje, mert ez régóta folyik: a várólisták mutatják. A kiegészítő biztosítással rendelkezők előbb sorra kerülnek. Átláthatatlan és másodosztályú a gyógyítás. A korlátozásnak sok formája van, például a berendezéshez kevesebb forrást rendelnek. A fogászatban jogi trükkökkel kerülik ki a korszerű gyógyászati módszereket - lásd korona, fogszabályozás. Kevés az egészségpénztári orvos, az ortopédiai szakrendeléseken 62, a szemorvosoknál 69 nap a várakozási idő. Mivel hivatalosan az egészséget nem lehet jegyre adni, s az egész nem kerülhet többe, mint eddig, helyette tudományosan nem igazolt, régóta a pénztárak által elismert gyógymódokról beszélnek. Meg a túlfizetett kórházi ágyak kihasználása érdekében végzett fölösleges műtétekről.

Financial Times

Az EU-ügyekben illetékes brit miniszter, Peter Hain bajban van, miniszterelnökével együtt, aki szerint a vasutat feltaláló országé a kontinens legrosszabb vasúti rendszere. A miniszter azonnal cáfolta főnöke szóvivőjét, de az utasok azt tapasztalják, hogy a vonatok kevesebb mint 80 százaléka érkezett időben, az utasok 3500 évnek megfelelő időt töltöttek várással tavaly, amikor még sok nagy baleset is volt. A vasúti jegyek Európában csak Skandináviában drágábbak, mint Nagy-Britanniában. Blair kétli az összehasonlítások érvényességét. Franciországban a TGV elvonja a pénzt a hagyományos vasúttól, miközben külön pályája ellenére csak 87 százalékban pontos. A kormány konzervatív elődjeit vádolja a vasút elhanyagolásáért. Nem is lehet mindent a privatizálásra fogni. Már előzőleg túl keveset ruháztak be. A brit magánosítás nem lehet minta. Japáné jobban sikerült, ahol regionális társaságok alakultak, nem bontották meg a vertikális egységet, mint a britek. A kormány elkésve vette észre, hogy a vasút működése szavazatokba kerülhet.

Frankfurter Allgemeine Zeitung, Der Standard, Financial Times VG-összefoglaló-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek