BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új központokat nyit a Škoda Auto

A Škoda Auto Mladá Boleslav-ban megnyitotta új CKD-központját, amelynek feladata, hogy a Škoda külföldi összeszerelő üzemeiben gyártott autók elemeit előkészítse a szállításra.

Az új CKD-központ megnyitása a Škoda Auto külföldi stratégiai terveinek szerves része. Jelenleg a központ a Škoda Ukrajnában, Indiában, Bosznia-Hercegovinában és Kazahsztánban található összeszerelő üzemei számára készíti elő a járműalkatrészeket. A Škoda tervei szerint a központ a jövőbeni üzemeket is ellátja majd, így például az Oroszországba tervezett Škoda üzemet is.

Az újonnan épült CKD logisztikai központ a különböző összeszereltségi fokon álló Škoda autók teljes előkészítését, csomagolását és szállítását végzi majd. Az autókat három különböző módon csoportosítják, az SKD jelzés a félig szerelt, az MKD jelzés a közepesen összeszerelt, míg a CKD a teljesen szétszerelt verzió rövidítése. Az egyes alkatrészek, illetve modulok a Fabia és az Octavia modellek esetén a Škoda Auto Mladá Boleslav-i gyárában, az Octavia és Octavia Tour modelleknél a Vrchlabí-ban található gyárban, míg a Superb esetében a Kvasiny-i üzemben készülnek különböző összeszereltségi fokozatban.

Ugyancsak a CKD-központba érkeznek a külső beszállítóktól, illetve a Volkswagen Konszern egyéb leányvállalataitól származó alkatrészek és elemek, például a motorok egyes típusai, az alváz- és karosszériaelemek. A teljesen szétszerelt járművek aztán az új Mladá Boleslav-i CKD-központban speciális szállítókonténerekbe kerülnek, s innen szállítják őket a külföldi összeszerelő üzemekbe. Az SKD rövidítés az angol „Semi-Knocked-Down”-ból (félig összeszerelt) származik. Az SKD-val megjelölt autók esetében teljesen kész a karosszéria, a hajtáslánc (a motor, a váltó és az első tengely), a hátsó tengely és az alváz többi részegysége (például a kerekek, az üzemanyagtank, a kipufogó). Az összeszerelő üzemben ezekből a részegységekből állítják össze az autót, amelyet aztán alapos vizsgálatoknak és teszteknek vetnek alá. Ez az ellenőrzés ugyanazzal a módszerrel és ugyanolyan körülmények között zajlik, mint a Škoda Auto bármely csehországi gyárában. Az SKD-rendszer szerint jelenleg Ukrajnába, Bosznia-Hercegovinába és Kazahsztánba szállítanak Škoda autókat. Az autók készültségi fokán egyel lejjebb található az MKD megjelölés („Medium-Knocked-Down” – közepesen összeszerelt). Az ilyen autók esetében a fényezett karosszéria mellett még 1300-1700 különböző, szintén eltérő készültségi fokon álló alkatrész található. Az autók gyártási folyamata egy standard futószalagon, ugyanolyan technológiai eljárásokkal megy végbe, mint a csehországi anyavállalat üzemeiben. Az MKD-rendszert nemrégiben vezették be az Ukrajnában található Eurocar-ban, ahol új, modern csarnokot építettek, ezáltal növelve az üzem területét 17.000 négyzetméter szerelési felülettel és 8.000 négyzetméter logisztikai felülettel. A teljes gyártási kapacitás elérheti az évi 45.000 járművet. Solomonovoban a Škoda termékpalettájának minden tagját gyártják: tehát az első és második generációs Octaviát, a Fabiát és a Superbet is. Az üzem mindezek mellett a csoport VW és Audi márkájú gépjárműveinek összeszerelésére is szolgál.

„Az új gyártás 13 hónap alatt elindulhatott a Škoda Auto és partnertársaságunk, a Eurocar közti tökéletes együttműködésnek köszönhetően. A közös erőfeszítések következtében a Škoda újra megerősítette pozícióját az itteni piacon,” mondta Horst Mühl, a Škoda Auto elnökségének gyártási- és logisztikai ügyekért felelős tagja.

Ukrajna az egyik kulcsfontosságú piac a Škoda Auto terjeszkedési stratégiájában. Míg a múlt évben Solomonovoban 9.788 Škodát szereltek össze, idén az MKD-módszer bevezetésének következtében a volumen akár 16.000 járműre növekedhet. A 2002-es évben évi 1.990 autóval indította tevékenységét az üzem.

Az autók esetében a legalacsonyabb készültségi fokot a CKD („Completely-Knocked-Down” – teljesen szétszerelt) rövidítés jelöli. Ennél a rendszernél a csehországi gyárból a karosszériaelemek és egyéb alkatrészek szinte teljesen különállóan kerülnek ki, s így juttatják el őket az összeszerelő üzembe, ahol összehegesztik és fényezik a karosszériát, összeszerelik a hajtásláncot, majd az alkatrészekből egy szintén standard futószalagon készül el az autó. Ezen felül létezik egy alrendszer, a CKD-3, amely kombinálja az MKD és a CKD rendszerben készült alkatrészeket. Jelenleg a Škoda Auto indiai gyárában a Škoda Octavia, az Octavia Tour, a Laura (az új Octavia) és a Superb modellek készülnek a CKD-3 rendszer szerint.

A Škoda Auto több mint száz évre visszatekintő múltjában kellő tapasztalatot gyűjtött a félig összeszerelt autók szállításában. Az elmúlt évszázad húszas és harmincas éveiben ugyanis már készültek autók ilyen módszerrel, amelyeket a Škoda Mladá Boleslav-i gyárából alkatrészek formájában szállítottak Japánba, Nagy-Britanniába, Ausztráliába, Oroszországba, illetve egyéb országokba. A hatvanas- és hetvenes években pedig Új-Zélandon, Pakisztánban és Törökországban gyártottak ugyanígy Škoda modelleket.

A Škoda márka legújabb kori történelme során 1994-ben kezdte el ismét a szétszerelt alkatrészekből álló autók szállítását, amikor először szállítottak ezer Škoda Favorit karosszériát és alvázat a lengyelországi Poznaň-ban található gyárba. 1995 és 2002 között mintegy 220 000 szétszerelt Škoda Felicia, Fabia és Octavia került Lengyelországba. A Volkswagen Poznaň-i gyárában 2002-ben szűnt meg a Škoda autók összeszerelése, ám közben 1998-ban indult az új összeszerelő üzem Bosznia-Hercegovinában, 2001-ben Indiában, 2002-ben Ukrajnában, az elmúlt év során pedig Kazahsztánban is megnyitotta kapuit az új Škoda üzem. 2005 végéig a Škoda Auto csehországi üzemeiből összesen 283 200 autót szállítottak ki szétszerelt állapotban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.