Az Európai Parlament (EP) csütörtökön Strasbourgban elfogadta Gurmai Zita szocialista EP-képviselő jelentését az "intelligens autókról".
Az Európai Bizottságnak van egy ezzel kapcsolatos kísérleti projektje, amelynek célja a járművek biztonságosabbá, környezetbarátabbá és "intelligensebbé" tétele. Gurmai jelentése szerint az "intelligens járműrendszerek" hozzájárulhatnak ahhoz, hogy csökkenjenek a torlódások, mérséklődjön a környezetszennyezés, és kevesebb legyen a közúti baleset. Jelenleg évente mintegy 42 ezren halnak meg közlekedési balesetekben az EU-ban.
Az ilyen rendszerek elterjedtsége ma még túlságosan alacsony - állapította meg a jelentéstevő.
Számítások szerint ha minden gépjármű rendelkezne elektronikus stabilitásvezérléssel, évente négyezerrel kevesebben halnának meg, és százezerrel kevesebb sérülés történne. Az elektronikus stabilitásvezérlés olyan számítógép-vezérelt biztonsági technológia, amely az egy vagy több keréken alkalmazott aktív fékezéssel, valamint a forgatónyomaték szabályozásával csökkenti a csúszásveszélyt, és így segít elkerülni az ütközést.
Az e-segélyhívó további 2500 életet menthetne meg évente Európában. Ez olyan, a járműbe épített elektronikus segélyhívó rendszer, amely baleset esetén automatikusan hívja a készenléti szolgálatokat, megadva a jármű pontos helyét. A jelentéstevő szerint az Európai Bizottságnak tovább kell fejlesztenie az egységes európai segélyhívó szám (112) és az e-segélyhívó rendszer (E112) egységes uniós szabályozását. A jelentés üdvözli azokat a tárgyalásokat, amelyek célja, hogy az e-segélyhívót 2010-től minden új járműben az alapfelszereltség részévé tennék.
Jelenleg a közúti közlekedés felelős az unió energiafogyasztásának mintegy 18 százalékáért, a személygépjármű-használat pedig a teljes széndioxid-kibocsátás 12 százalékáért.
Gurmai hangsúlyozta, hogy az információs és kommunikációs technológián alapuló rendszerek - a hatékonyabb közlekedésirányítás, az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és a környezettudatos vezetés (eco-driving) megkönnyítése révén - hozzájárulhatnak a levegőszennyezést okozó gázkibocsátás csökkentéséhez.
A jelentés kitért arra, hogy adókedvezményekkel kellene ösztönözni az "intelligens" környezetvédelmi és járműbiztonsági eszközökkel felszerelt járművek vásárlását.
A vitában felszólaló Barsiné Pataky Etelka néppárti EP-képviselő azt mondta: elérkezett az idő, hogy az intelligens közlekedés megvalósításával új korszakot nyissunk az európai közlekedés történetében.
"Miért haladunk ilyen lassan?" - tette fel a kérdést. Mint megállapította, a keretek adottak, általában a technológia készen áll. Szerinte most a közösségi oldanak, elsősorban a tagállamoknak kell lépniük azért, hogy az e-call esetében a szükséges infrastrukturális beruházások megvalósuljanak, vagy az "intelligens infrastruktúra" esetében a megfelelő ösztönző gazdasági környezetet kialakítsák.
Barsiné bírálta a magyar kormányt, szembetűnőnek mondta annak elmaradását.
"Még az uniós egyetértési nyilatkozat iránt sem mutat elkötelezettséget, holott a szomszédos tagállamok már aláírták azt" - tette hozzá.
Az Európai Bizottságot, az unió végrehajtó testületét arra kérte Barsiné, hogy foglalja teljes rendszerbe azokat a teendőket, amelyek az intelligens közlekedés tényleges megvalósítását szolgálják, alkosson ágazatokon átnyúló stratégiát.