BUX 43,662.95
-1.10%
BUMIX 3,808.63
+0.43%
CETOP20 1,884.01
+0.01%
OTP 9,358
-1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.29%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.16%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,120
+1.82%
0.00%
+0.78%
0.00%
+1.43%
-1.17%
-6.53%
+0.90%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,886
-2.30%
+0.39%
ALTEO 2,950
+3.51%
0.00%
+0.22%
0.00%
-5.08%
+0.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
-0.44%
+0.51%
+0.43%
-1.21%
-2.86%
+1.93%
+0.92%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

A tejtermékeken nem spórolunk

Értékben is, mennyiségben is nőtt a gyümölcsjoghurt, tejföl, túró és vaj kiskereskedelmi eladása a Nielsen piackutató vállalat által mért nagy forgalmú tejtermék kategóriák közül, tavaly, az előző évhez képest. A négy termékcsoport együttes évi forgalma mintegy 95 milliárd forint.

A kedvező piaci trendek egyik lényeges oka, hogy a tejtermékek beleillenek az egészséges életmódra és jó közérzetre törekvő étkezési szokások mindinkább erősödő trendjébe - áll a Nielsen közleményében.

Sajtnál mennyiségben mínusz 2 százalékot regisztráltak, éves összehasonlításban; érték szempontjából pedig plusz 5 százalékot, és így a bolti forgalom meghaladta a 75 milliárd forintot tavaly. A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória forgalom szerinti rangsorában a feldolgozott hús és sör után a sajt a harmadik.

Értékben a sajt bolti eladásából 47 százalékot vittek el a trappistát is magában foglaló félkemény sajtok. Sorrendben utánuk a kördobozos részaránya 11, a friss szegmensé 9, szeletelté és krémsajté 8-8 százalék.

Ami az átlagárakat illeti: Egy kilogramm sajt mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 2008. november-decemberben 1 479 forint, majd rá egy évre, amikor a fogyasztók az olcsóbb termékek felé fordultak, akkor 1 406, majd a vásárlások újabb irányváltása következtében tavaly november-decemberben 1 554 forint.

Gyümölcsjoghurtból értékben 7 százalékkal nőtt a bolti eladás, és tavaly meghaladta a 30 milliárd forintot. Mennyiségben plusz 3 százalék a mutató. E szegmensben erősek a gyártói márkák. Tavaly május-június óta mindegyik kéthónapos periódusban 88-89 százalék jutott rájuk a mennyiségi eladásból. Az átlagárak hullámoztak a recesszió következtében. Egy kilogramm gyümölcsjoghurt mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára 2008. november-decemberben 537 forint, rá egy évre 528, míg tavaly a hasonló periódusban 565 forint.
   
A tejföl többek között azért kerülhetett be a legnagyobb forgalmú tíz Nielsen-kategória közé, mert a fogyasztók egy része ritkította látogatásait vendéglátóhelyeken, és inkább otthon főz. Értékben a forgalomnál plusz 5 százalékot regisztráltak a piackutatók, egyik évről a másikra. Így az éves piacméret csaknem eléri a 30 milliárd forintot. Mennyiséget tekintve évi 60 millió liter felett mozog a piac, amely 1 százalékkal bővült tavaly, éves összehasonlításban.

Tejfölnél is hullámvonalat ír le az átlagárak alakulása. Egy liter tejföl mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 2008. november-decemberben 503 forint, tavalyelőtt a hasonló periódusban 468, múlt évben pedig 524 forint.

Túróból értékben 3, mennyiségben 7 százalékkal többet adtak el az élelmiszerboltok tavaly, mint egy évvel korábban. Az éves piacméret meghaladja a 15 milliárd forintot. Vajból értékben 6, mennyiségben 2 százalékkal nőtt a kiskereskedelem forgalma, egyik évről a másikra. A piac mérete mintegy 12 milliárd forint.
   
Ugyanakkor a kisebb forgalmú kefirnél értékben az eladás 4, mennyiségben 3 százalékos csökkenését regisztrálták tavaly. Az éves piac csaknem elérte a 8 milliárd forintot. Natúr joghurtnál értékben mínusz 6, mennyiségben mínusz 4 százalék a bolti eladás tavalyi trendje. Az éves forgalom közel 6 milliárd forint.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek