Világgazdaság

A frankhitelek mellékhatásai: Évekig várhatunk az új autóra

Történelmi mélypontra esett a lakossági gépjármű hitelezés: 10 eladott új autóból alig több mint kettőt vesznek hitelre, az eladott gépjárművek darabszáma az év első negyedében az előző évhez képest ugyan már 15 százalékkal nőtt, de ezt a növekedést a flotta beszerzések és a magánszemélyek készpénzes vásárlásai adták - írta közleményében a Lombard Lízing Csoport.

A gépjármű finanszírozás motorját az év első negyedévében a flotta lízing jelentette, míg a lakossági gépjármű finanszírozás iránti igény továbbra is rendkívül alacsony. 

A társaság szerint tovább fékezi a piacot, hogy a korábbi évek svájci frankos hitelfelvételei miatt még azok sem tudnak új autót vásárolni, akik esetleg szeretnének. Az árfolyamváltozások miatt sokaknak úgy megnőtt a tartozása, hogy a gépjárművek aktuális piaci árából még a hitelt sem tudják lezárni, sőt esetenként jelentős ráfizetéssel kell számolniuk. Így kénytelenek az autócserét hónapokkal, de akár évekkel is elhalasztani, ami a gépjárművek átlag életkorának növekedésében és a gépjármű kereskedelemi piac további szűkülésében jelenik meg.

"A gépjármű lízing piac egyetlen növekvő szegmense az első negyedévben a flottafinanszírozás volt, ugyanis visszatértek a személy- és kishaszon-gépjármű piacra a vállalatok" - idézték a közleményben Domonkos Andrást, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatóját, aki szerint jelentősen megnőtt a tehergépjármű finanszírozás iránti igény, itt a kihelyezések 50 százalékkal nőttek az előző év hasonló időszakához képest. A fellendülés a korábbi években elmaradt járműpark cserével, a lassan növekvő fuvarpiaccal és az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásokkal magyarázható - vélekedett.

A 3,5 tonna feletti haszonjárművek piaca az előző negyedév azonos időszakához képest jelentős fellendülést mutat, különös tekintettel az új tehergépjármű szegmensben, ahol a növekedés több mint 120 százalékos. A dinamikus fejlődéssel párhuzamosan számottevő átrendeződés ment végbe az értékesítési és a lízingpiacon egyaránt. A piac motorját itt is a flottaértékesítés adja, a kisebb fuvarozók 1-2 eszközös beruházásai egyelőre elmaradnak. Miközben a nevesebb tehergépkocsi márkák importőreinek értékesítési számai szépen emelkednek, a korábban meghatározó piaci részesedéssel rendelkező használt teherautó kereskedők jelentős része a válság miatt eltűnt, így ez a piac a korábbiakhoz képest kevesebb és néhány új szereplővel kezd újraszerveződni.

A közlemény szerint a kedvező terményáraknak, a tavalyi visszafogott beruházásoknak, illetve "a támogatás lebegtetés megszüntetésének" köszönhetően fellendülést tapasztaltak a mezőgazdasági gépek piacán. A gépeladások élénkülésével összhangban a finanszírozási piac szinte megduplázódott.

A Lombard Lízing Csoport szerint az építőgépek finanszírozása is növekedésnek indult az első negyedévben, a kihelyezések alapján a lízingpiac teljesítménye csaknem 20 százalékos növekményt mutat, annak ellenére, hogy a hazai piac legmeghatározóbb szállítóinak elmondása alapján az értékesítések az előző év azonos időszakához képest tovább csökkentek.

Opten Informatikai Kft. EKB makroadatok OPEC Cégjog ben bernanke Vértes András forintárfolyam A második Orbán-kormány gépjármű General Motors autó svájci frankSimor András Simor András Adósságválság az EU-ban makromutatók Részvénypiacok Lombard A munka világa hitel Zöld ügyek Wall Street Szakszervezet - Érdekképviselet Gazdák és termelők Egyesült Államok biztosítás ingatlanpiac Gazprom