"Most csak annyit mondanak, hogy nem szabad lopni"
Babák Mihály (Fidesz) országgyűlési képviselő, Szarvas polgármestere
Kevés bürokrácia
„Rövidebb, átláthatóbb, egyértelműbb és talán egyszerűbb lesz az új törvény alkalmazása. Az önkormányzatok nagyon sokszor kerültek olyan gondba a formai hibák kezelése miatt, hogy valaki megtámadta a pályázatot, és a felek olyan sokáig vitatkoztak ezen, hogy már a beruházás vált kétségessé. Most kiküszöbölik azt is, hogy bosszantó formai hibák miatt ne győzhessen olyan pályázat, amely milliókkal olcsóbb, mint a második legjobb ajánlat. Kevésbé lesz bürokratikus a szabályozás, mint korábban. Fontos az is, hogy kisebb, helyi jelentőségű ügyekben egyszerűbb viszonyokat teremt. De nagy terjedelmű törvényről van szó, minden ilyen annyit ér, amennyit a gyakorlatban meg akarnak valósítani belőle.”
Dezső Attila ügyvéd
Paradigmaváltás
„Minden híresztelés ellenére nem az volt eddig a baj, hogy a törvény rossz lett volna. Az értelmezése nyomán kialakult joggyakorlat volt a borzalmas. Például miért kellett kizárni valakit a közbeszerzésből, mert a referenciaigazolásokat nem egy, hanem három kötetbe kötötte be? A bírák eddig azt mondhatták, nincs jogszabályuk arra, hogy engedékenyebbek legyenek. Az új törvényjavaslat viszont nevesíti, hogy az alapelveket kell figyelembe venni a jogalkalmazásnál. Paradigmaváltás történt: nagyon leegyszerűsítve eddig felsoroltak egy sor pontot, mi minősül törvényellenesnek, és küzdöttek a kiskapuk ellen, most pedig annyit mondanak, hogy nem szabad lopni, és bíznak a bíróságok józan ítéletében.”
Gajdos Róbert, a Közbeszerzések Tanácsának elnöke
Átláthatóság
„Üdvözlendőnek tartom, hogy az új törvény lényegesen rövidebb és átláthatóbb szabályrendszert alakít ki. Bízom abban, hogy a közbeszerzési eljárások résztvevői könnyebben igazodnak majd el az egyes rendelkezések között, minek következtében a jogsértések száma is csökkenhet. A terv számos ponton engedi, hogy a nem szabályozott kérdésekben a jogalkalmazók a törvény céljaival és alapelveivel összhangban maguk döntsenek. A tervezet lényegi tartalmát tekintve a véleményem az, hogy az a jelenleginél sokkal hatékonyabban lesz képes támogatni – az immár a normaszövegben is megjelenő – olyan célokat, mint a mikro-, kis- és középvállalkozások közbeszerzésben való részvételét és a fenntartható fejlődést.”
Tátrai Tünde, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa
Túl sok cél
„Haladunk az európai trendekkel, de milyen áron? Túl sok célt fogalmaz meg a tervezet, amelyek egyenként mind akceptálhatók: ilyen például a körbetartozás csökkentése, az adómorál javítása, a kis- és közepes vállalkozások támogatása vagy a feketemunka elleni küzdelem. De a célrendszer túlburjánzása összevisszasághoz vezet, s így félő, hogy ezek előbb vagy utóbb kioltják egymást. A lényeg persze az, hogy a javaslat megszületett. A mostani törvénynél előremutatóbb ez, nagyon sok csiszolnivalóval. Most pedig várjuk a végrehajtási rendeleteket. Attól óvnám a jövő jogalkotóit, hogy a törvényi szint helyett mindent rendeleti szinten túlszabályozzanak. Érdemesebb lenne visszafogni magunkat.”
Tausz Péter, a Transparency International Magyarország fejlesztési és kommunikációs vezetője
Már nem szabályoz
„Nem védeném a hatályos szabályozást, sokszor szorgalmaztuk, hogy tegyék rugalmasabbá. Az új törvény azonban több szempontból annyira rugalmas lesz, hogy már nem is szabályoz. A legnagyobb probléma az, hogy a közbeszerzések kétharmadát nem szabályozzák, minden ajánlattevő kialakíthatja majd a saját egyedi eljárásrendjét. Nem jók azok a rendelkezések sem, amelyek úgy szolgálnának indokolható gazdaságpolitikai célt, hogy ezzel eközben a versenyt torzítják. A kkv-k támogatása ilyen. Ezenkívül látszanak olyan elemek is, ahol a kormány nem jogszabályban dönt, hanem gyakorlatilag előírhatja, kiket kell kizárni. A javaslat leginkább pozitív pontja az, hogy szigorítják a közzétételi kötelezettségeket.”


