Világgazdaság

Ötszáz céget érint a Malév-leállás

Kérdéses, hogy mi lesz azzal a beszállítói céghálózattal, amely a bedőlt Malévval kötött szerződéseket. A Wizz Airtől egyelőre nem számíthatnak megrendelésre.

Reménykednek, kivárnak és titkolóznak a Malév hazai beszállítói hálózatához tartozó cégek. A leállt légitársaság körülbelül 500 hazai vállalkozásnak rendszeresen biztosított megrendelést, és mintegy 6 milliárd forintot fizetett ki a kis- és közepes vállalkozásoknak. „Közel tíz éve vagyunk a Malév beszállítói. Most várjuk, hogy rendeződjön a helyzet, és újra kapjunk megrendelést. Nekünk nem tartozik a Malév, és amint lehet, újra fogunk pályázni” – tudtuk meg a miskolci székhelyű Borsod Munkaruha Kft.-től, amely szerelőruhákat gyártott a légitársaságnak. Az biztos, hogy a Budapest Aeroservice Szolgáltató Kft.-nek is forgalomkiesést jelent a leállás. A cateringet biztosító cég nem kívánta számszerűsíteni a várható kárát, de már tárgyal új légitársaságokkal is. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint a Malév korábbi tulajdonosa, Borisz Abramovics orosz üzletember által kötött ötéves és máig érvényben lévő (2008–2013) felmondhatatlan és nagyon kedvezőtlen cateringszerződés amúgy milliárdos kárt okozott a Malévnak. Az általunk elért Airport Security Kft. és a Szentkirályi Ásványvíz Kft. pedig üzleti titokra hivatkozva nem akart nyilatkozni arról, van-e követelése a Malévval szemben. Az biztos, hogy Varga Jenő felszámolóbiztos joga eldönteni, mely beszállító mely tartozásait elégítik ki. Úgy tudni, hogy például az üzemanyag- és a cateringköltségeket igyekszik az elsők között rendezni a vagyonfelügyelő. Minden más beszállítónak és hitelezőnek, beleértve az orosz tulajdonos, a Vnyesekonombankot is, bizonytalan ideig várnia kell.

Teljes fordulatszámon halad viszont a Wizz Air, amely további kapacitásbővítéseket jelentett be: tíz új útvonalat indít Budapestről a légitársaság például Romániába és Görögországba áprilistól, és a tervezett öt helyett hat Airbus A320-as gépet állomásoztat Budapesten. A magyar cég a bővülés ellenére egyelőre marad az egyes terminálon. „100 új munkahelyet teremtünk Magyarországon, további kétezret pedig közvetve hozunk létre a működését kiszolgáló iparágakban” – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója. Tegnap már felvételiztették a pilótákat és az utaskísérőket. Eddig 150 Malév-pilóta jelentkezett a céghez, sokuknak biztosan tudnak munkát adni, főleg akkor, ha a nem budapesti bázison is vállalják a feladatot. A WizzAir egyelőre nem gondolkodik abban, hogy új tendereket írjon ki, amelyeken a Malév volt beszállítói is ajánlatot tehetnének.

Óvári Tamás, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (Hunalpa) elnöke szerint mintegy 200 pilóta veszítette el munkáját a Malév leállása miatt, és mintegy kétharmaduk nem fog állást találni. „Kiszolgáltatott helyzetben vagyunk, a lényeg, hogy legyen munkahelyünk” – jegyezte meg az elnök. Úgy tudja, az ír fapados Ryanair csak kapitányokat venne fel, a WizzAir első tiszteket is. A kapacitásbővítést, járatnyitást eddig bejelentett légitársaságokhoz tegnap csatlakozott a görög Aegean és a román Tarom is.

Prága és Varsó magánosít

A csehek és a lengyelek is még az idén túladnának az állami légitársaságon. Csehországban a pénzügyminisztérium a napokban jelezte, hogy rövidesen ismét pályázatot ír ki a CSA privatizálására. Szakértők a potenciális érdeklődők között az Air France, a Korean Air és az Aeroflot nevét emlegetik. Mindeközben a lengyelek már tárgyalásokat is kezdtek a LOT egy potenciális vevőjével, nevezetesen a Turkish Airlinesszal, helyi lapértesülések szerint azonban a török légitársaság mellett az Air France/KLM és a Lufthansa is érdeklődik az eladósorban lévő cég iránt.


Vég Márton Prága és Varsó magánosít A csehek és a lengyelek is még az idén túladnának az állami légitársaságon. Csehországban a pénzügyminisztérium a napokban jelezte, hogy rövidesen ismét pályázatot ír ki a CSA privatizálására. Szakértők a potenciális érdeklődők között az Air France, a Korean Air és az Aeroflot nevét emlegetik. Mindeközben a lengyelek már tárgyalásokat is kezdtek a LOT egy potenciális vevőjével, nevezetesen a Turkish Airlinesszal, helyi lapértesülések szerint azonban a török légitársaság mellett az Air France/KLM és a Lufthansa is érdeklődik az eladósorban lévő cég iránt. Közel hatvan egykori Malév-pilóta juthat munkahelyhez a fapados társaság állásbörzéjén-->

Richter Gedeon Nyrt. Reuters OTP K&H Bank Zrt. Cégjog forintárfolyam Oroszország Apple A második Orbán-kormány Nokia Komárom Kft. energetika repülés Adósságválság az EU-ban Részvénypiacok Lufthansa Budapest Airport Vaskerék Mercedes-Benz Ryanair