A termelői nyers tej egyre népszerűbbé válik a tudatos vásárlók körében
A Nemzeti Vidékstratégiában is fontos célként fogalmazták meg a helyi élelmiszerfeldolgozás és -értékesítés támogatását. Ennek oka, hogy a magyar fogyasztók asztalára jó minőségű, megbízható eredetű, változatos, friss élelmiszerek kerüljenek.
A helyi termékeket árusító piacokon is egyre gyakrabban jelenik meg a házi tej, illetve az abból készült tejtermékek. A termelői nyers tejet azért minősítik úgynevezett teljes tejnek, mert alkotórészeiből semmit nem vonnak el és semmit nem adnak hozzá.
A Somogy megyei Boronkán működő gazdasági vállalkozás fő profilja a termelői nyers tej előállítása és értékesítése. Természetesen minden előírásnak megfelelnek.
Laczkó Janka kistermelő arról is beszélt: a friss tejet rendelésre, közvetlenül a fejés után, korán reggel vagy késő délután szállítják házhoz. Szinte tőgymelegen kapják a vásárlók, csak fel kell forralni a fogyasztáshoz.
A farmon jelenleg tíz szarvasmarha él, közülük hat a fejőstehén. Zömükben holstein-frízek, mely a tapasztalatok szerint több tejet ad, mint más tejhasznosítású fajták. Ráadásul alacsonyabb a zsírtartalmuk, amit szívesen fogadnak a vásárlók.
– Érezhetően egyre többen keresik a házi, teljes tejet, ma már átlagosan napi száz litert viszünk, mintegy százötven házhoz – mondta Laczkó Janka.
A vállalkozó azt is hozzátette, hogy minden pályázati, támogatási lehetőséget ki szeretnének használni a fejlesztéshez. Ennek keretében tizenöt mielőbb fejőstehénre duzzasztanák az állományt. Továbbá – ezzel összefüggésben – már a közeljövőben egy tejkonyha kialakításában, illetve egy kisebb tejszállító autó beszerzésében is gondolkodnak, melyben lenne tejhűtő és tejadagoló is.