Betegjog: évente több ezer panasz érkezik
kifogások Tizenöt évvel a betegjogi törvény és tizenkét évvel a betegjogi képviselői rendszer felállítása után évente még mindig több ezer panasz érkezik a páciensektől, akik évek óta mindig a nem megfelelő bánásmód és hangnem miatt emelnek szót. Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) éves összesítése szerint a betegjogi képviselőket tavaly 8832 esetben keresték meg, 1138 esetben írásbeli meghatalmazást is adtak panaszuk kivizsgálására. A legtöbben, 4257-en a közép-magyarországi régióban vélték úgy, hogy sérelem érte őket ellátásuk során a Közép-Dunántúlon ezzel szemben mindössze 480-an fordultak betegjogi képviselőhöz.
Számos kifogás érkezett az emberi méltósághoz való jog megsértése miatt, a legtöbben az indokolatlan várakoztatást tették szóvá. Sokan hiányolták az orvosi beavatkozásokkal kapcsolatos tájékoztatást, kifogásolták az egészségügyi személyzet kommunikációjának stílusát vagy tartalmát.
Az OBDK statisztikái szerint a kórházi és a szakrendelői ellátásban is döntően a nagy leterheltségű, illetve az időben-térben nehezebben hozzáférhető ellátásokat érte e legtöbb kritika, így a belgyógyászati, sebészeti és nőgyógyászati, illetve az onkológiai, reumatológiai szolgáltatókat. Az alapellátás területén főleg az ügyeleti szolgáltatásokkal, míg a magánszolgáltatások közül a fogászatokkal kapcsolatban érkeztek jellemzően betegpanaszok.
A gyermekotthonokban, nevelőszülőkénél élő gyerekektől több mint négyezer megkeresés érkezett a mindössze húsz jogvédőhöz. A gyerekek tájékoztatáshoz való jogát nem veszik elég komolyan, gyakran sérül a családjukkal való kapcsolattartási és az emberi méltósághoz való joguk is, ami a gyakorlatban nem más, mint lelki vagy fizikai megaláztatás.


