BUX 51,946.86
+1.26%
BUMIX 4,349.07
+1.83%
CETOP20 2,359.97
+0.75%
OTP 17,895
+1.39%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
+2.18%
-0.27%
+0.22%
ZWACK 16,400
0.00%
+0.85%
ANY 1,605
+1.58%
RABA 1,510
-0.33%
0.00%
-0.23%
-1.11%
+2.11%
OPUS 249.5
+1.84%
+0.62%
+1.61%
+0.90%
+0.94%
OTT1 149.2
0.00%
+4.80%
MOL 2,446
+1.49%
+1.01%
ALTEO 1,395
+2.57%
+1.12%
+4.00%
EHEP 1,945
+2.37%
0.00%
+3.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.24%
+0.23%
0.00%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+1.52%
0.00%
-4.09%
0.00%
0.00%
+0.96%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Ötvenedik évébe lépett a legszexibb autó - fotók

Éppen 49 éve, 1964 április 20-án jelent meg a Ford Mustang a Newsweek címlapján. A piros sportkocsi mellett a Ford akkori alelnöke, Lee Iacocca fotója látható, aki nélkül nem lenne Mustang, ami csak az első évben 1,1 milliárd dolláros profitot hozott a Fordnak.

Jövő áprilisban, a kategóriát teremtő Mustang bemutatásának ötvenedik évfordulóján lesz a legfrissebb modell világpremierje. A világpremier kifejezés azért fontos a Mustang esetében, mert ez a kocsi mindeddig az amerikai piac számára készült. Most azonban a Ford világautót akar belőle csinálni, ezért más elvek szerint tervezik az évfordulós kivitelt. Az előzetes hírek szerint a Mustang 50 Európában 2,7 literes Ecoboost motorral kerül piacra.

De térjünk vissza a kezdetekhez.
Alig több mint másfél éves fejlesztőmunka után, 1964 április 21-re, a New York-i Világkiállítás megnyitására időzítették a Mustang debütálását. Nem, véletlenül, hiszen Iacocca feltétlenül bízott a sikerben. Ugyanakkor a kocsi erőteljes karaktere mellett más szempontok is várhatóvá tették az eladások nagy számát.

Először is, az amerikai gazdaság érezhetően erősödött, és az ötvenes évek tendenciájával szemben már nem csak az olcsó és kis fogyasztású autók voltak népszerűek. Másrészt akkortájt ért felnőttkorba a háború utáni baby-boom  generáció, amely már nem akarta a városszéli műhelyekben fazonírozni, izgalmassá, divatossá tenni a háború előtti modelleket. Az egyre több felsőfokú végzettségű fiatal már új, korszerű, de vagány autóról álmodott. A Mustang pedig – már agyagmodell korában is – úgy nézett ki, mintha száguldana.

Ez a karosszéria ugyanakkor azt sugallta: „drága vagyok”.
Amikor az első példányok elkészültek, a Ford 52 különböző korú és társadalmi állású házaspárnak mutatta be a Mustangot. A szellemi foglalkozású házaspároknak nagyon tetszett a kocsi külalakja, a fizikai munkások pedig státus- és presztízsszimbólumot láttak benne. Amikor azonban fölkérték őket, hogy becsüljék meg a kocsi árát, s szinte mindenki legalább ezer dollárral többet mondott a tervezett 2500 dollárnál.

A Mustang végül is 2368 dollárért került piacra, a vevők pedig átlagosan ezer dollárt költöttek az extrafelszerelésekre. A vásárlók több mint 80 százaléka fehér peremű abroncsokat rendelt, ugyanennyien rádiót is akartak a kocsiba, 71 százalék vásárolt nyolchengeres motort, 50 százalék pedig az automata sebességváltós változatra tartott igényt.

Egy baj azonban nagyon hamar jelentkezett: alultervezték a gyártókapacitást. A Ford azt gondolta, milyen príma lesz, ha ebből az előzmény nélküli modellből egy év alatt elad 75 ezret. Azonban annyi megrendelés futott be, hogy néhány hónap múlva még egy üzemet, majd egy harmadikat is alkalmassá kellett tenni a Mustang sorozatgyártásra.

Egy évvel a forgalmazás megkezdése után a számláló 418 812 darabnál állt. Csupán a legelső esztendőben a Mustang 1,1 milliárd dollárt profitot hozott a Fordnak.

Kapcsolódó cikkek