Világgazdaság

Helikopterek: csak a döntés hiányzik

A honvédelmi tárca az előkészítő munkát elvégezte, így a helikopterek beszerzése ügyében csak a kormánynak kell meghoznia a szükséges döntést – közölte a HM helyettes államtitkára. A helikopterek beszerzése ügyében több pályázó is lobbizik, és továbbra sem biztos, hogy csak honvédségi beszerzésről lesz szó.

A honvédségnek és más szerveknek is égető szükségük lenne előbb-utóbb új helikopterekre: a Honvédelmi Minisztérium (HM) a belső előkészítő munkát elvégezte, így ha a kormány is úgy dönt, lehetővé válhat a beszerzés – nyilatkozta az ATV vasárnap esti műsorában Siklósi Péter honvédelmi helyettes államtitkár. A helikopterek ügye régóta téma a HM-nél, és több éve szó van a flotta gyakorlatilag teljes cseréjéről – sőt, szóba került már a mentőkkel közös beszerzés is –, ám lényegi előrelépés még nem történt az ügyben.

Ennek ellenére jelentkezőből biztosan nem lenne hiány. Az egyik esélyes jelölt az olasz Agusta Westland AW 139-es gépe lehet, amely elvben több feladatra használható: azzal kapcsolatban viszont komoly hátrányt jelenthet, hogy a harcra alkalmas változatból még nem adtak el a piacon, ráadásul a gyártóval kapcsolatban korrupciós vádak is felmerültek az elmúlt időszakban. Az Agusta Westland egy indiai megbízást nyert el még 2010-ben 12 helikopter leszállítására, ám korrupció gyanúja miatt a megbízást az év elején visszavonták. A vállalat ráadásul ahhoz a Finmeccanica cégcsoporthoz tartozik, amely szintén vitatott körülmények között – például ismeretlen paraméterek alapján, nem nyilvános áron – nyert megbízást Szlovákiában két Spartan C-27J típusú, közepes méretű katonai szállító repülőgép leszállítására. Mindenesetre azt biztosnak látszik, hogy a cégcsoport érdekelt a magyar beszerzésben, hiszen a kormányközeli sajtóban is jelent meg hirdetése az utóbbi időszakban.

A beszerzés iránt érdeklődik a világ első számú helikoptergyártójának számító Airbus Helicopters is: a vállalat vezetői decemberben jelentették be, hogy tudnak a készülődő magyar beszerzésről, és kedvező ajánlatot tudnak adni akár vegyes (mentő- és katonai) flottára is. A vállalat a egyik fő beszállítója, így az Eurocopter gépei jelentős harci tapasztalattal rendelkeznek, továbbá rendszeresen hajtanak végre kutató-mentő és szállítási feladatokat harci körülmények között. A széles paletta és a kedvező ár mellett a német gyártó mellett szólhat, hogy ha elnyeri a megbízást, az segíthet a magyar-német kapcsolatok javításában is. A potenciális érdeklődők között természetesen felmerülhet az amerikai Sikorsky és a Bell neve, amelyeknek gépei mellett leginkább a gazdag típusválaszték és a komoly múlt szólhat. Az amerikai gyártók elleni érv lehet ugyanakkor az európai konkurensekhez képest magas ár, illetve az, hogy a magyar-amerikai kapcsolatok kissé fagyossá váltak az elmúlt időszakban. A tender kapcsán természetesen kézenfekvő lehetne az orosz jelenlét is, ám az ár és a NATO-kompatibilitás hiánya miatt ez a forgatókönyv kevéssé valószínű.

Ír lízingcég rendelt a Boeingtől

Nyolcvan Boeing 737 MAX repülőgépet rendelt az amerikai gyártótól az ír SMBC Aviation Capital, a világ harmadik legnagyobb, repülőgépek lízingelésével foglalkozó vállalata – közölte az MTI. A Boeing szerint az üzlet értéke listaáron számolva 8,5 milliárd dollár. Az SMBC ezzel a lízingcégek között a legnagyobb egyszeri megrendelést adta le a Boeing következő generációs keskenytörzsű gépére és az ötvenedik megrendelője lett a típusnak. A dublini székhelyű SMBC flottája jelenleg 283 gépből áll, többsége Boeing 737-es és Airbus A320-as típus, a vállalatnak további 220 gépre van megrendelése. A társaság honlapján nem közölt adatokat gazdálkodásáról.


Költségvetés 2012-2013