Tizenhat éve nem látott mértékben, 13 százalékkal zuhant pénteken a Hennes & Mauritz (H&M) árfolyama Stockholmban, miután a svéd divatárulánc elkeserítő forgalmi adatokat tett közzé üzleti évének utolsó negyedévéről. A novemberrel zárult három hónapban a forgalom 4 százalékkal, 6 milliárd dollárra esett vissza az egy évvel korábbihoz képest, miközben az elemzők 2 százalékos bővülést vártak. Részletes adatokat csak január végén közölnek majd. A Bloomberg adatbázisa szerint az utóbbi tíz évben csupán három olyan negyedév volt, amikor csökkent a H&M forgalma. A spekulánsok számítottak a gyengébb teljesítményre, a közkézhányadot megtestesítő részvények 15 százalékát shortolták az árfolyamesésen nyerhető profit reményében, és számításaik be is váltak.
A H&M vesszőfutását a megváltozó vásárlói szokásokra vezetik vissza, s arra, hogy az ezekhez való alkalmazkodásban folyamatos lemaradásban vannak első számú riválisukhoz, a Zara márkáról ismert piacvezető Inditexhez képest. Különösen az internetes értékesítés terén nőtt a spanyolok előnye, s a különbség meg is marad, hiszen az Inditex a napokban 13 százalékos forgalomnövekedésről számolt be novemberről és december első heteiről. A spanyolokat az Egyesült Államokban elindult, s a világ több nagy piacán folytatódó plázabezárási hullám sem rázta meg annyira, mint a svédeket. A fizikai üzleteihez jobban ragaszkodó H&M emiatt készletein csak mélyen leárazva tudott túladni, ami a nyereséget is nagyban csökkentette.
A svédek jobban bíznak a vásárlókkal kiépíthető közvetlen kapcsolatban, ezt jelzi, hogy az idén 385 üzlettel bővült globális hálózatuk, igaz, a gyengébb forgalmúak közül kilencvenet be is zártak. Ezzel egyidejűleg 43 országra terjesztették ki az online vásárlási lehetőséget, csakhogy az Inditex már 45-nél jár, és megrendelőinek már aznapi kiszállítást is ígér. Gyártási és logisztikai rendszere olyan rugalmas, hogy pillanatok alatt a helyi igényekhez tudja igazítani az adott piacot megcélzó készletet, így raktárra alig termel. A svédek itt még nem tartanak. A rugalmasság fő oka, hogy a spanyolok odahaza termelnek just-in-time rendszerben, míg a svédeknek hetekbe telik, mire kínai beszállítóikat átállítják az új kollekciók gyártására, nem is beszélve a szállítás nehézkességéről. A H&M vezetése február közepén ismerteti a valós és a virtuális kereskedelmi csatornákat jobban összehangoló új stratégiáját, s az már ennek részét képezi, hogy az Alibaba e-kereskedelmi óriáshoz tartozó Tmall-lal szerződnek áruik kínai internetes terjesztésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.