Tavaly június 15-én eltörölték a roamingdíjakat az Európai Unióban, ami azt jelenti, hogy a távközlési cégeknek az unión belül időszakosan külföldre utazók számára belföldi díjakért kell biztosítaniuk a mobilszolgáltatást. Sokan éltek ezzel a lehetőséggel, de félreértésekből sem volt hiány.
„Az ügyfeleink EU-roaming-helyzetben is bátrabban használják a telefonjukat, legnagyobb mértékben az adathasználat nőtt, ez megtöbbszöröződött. Tavaly több mint egymillió ügyfelünk használta az EU-roamingot” – közölte a Magyar Telekom PR-irodája. A Telenor is hasonlókról számolt be, a szabályozás életbelépése óta azt tapasztalták, hogy növekedett az EU-roamingot igénybe vevők száma, ezen belül is azok aránya, akik új előfizetőként kipróbálták a szolgáltatást. „Ilyen kedvezményeket egyébként már a szabályozás életbelépése előtt is igénybe vehettek ügyfeleink, hiszen a 2016 őszén bevezetett lakossági Telenor Blue és a tavaly májusban bevezetett Telenor Hello Data tarifák is tartalmaznak beépített, az 1-es roamingdíjzóna országaiban felhasználható perceket, illetve adatkeretet” – közölte a Telenor.
A Vodafone sajtóosztályán elmondták, hogy az ügyfelek EU-n belüli roamingforgalmát tekintve növekedés tapasztalható. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a Vodafone EU-roaming-tarifával rendelkező ügyfelei már a szabályozás előtt is a hazai feltételek szerint használhatták a roamingszolgáltatást az területén, valamint az ajánlatban szereplő további három országban.
Hogy a szabályozás életbelépésével mennyit tudtak megspórolni a magyar ügyfelek, arról egyik szolgáltató sem tud pontos adatot, mivel az nagyon változó, attól függően, hogy milyen díjcsomaggal rendelkezik az ügyfél. Ráadásul a megtakarítás mértéke alapvetően függ az EU-roamingban töltött időtől és a telefonhasználati szokásoktól.
Olyan is előfordult, hogy alaposan ráfizettek az EU-roamingra, ami persze félreértésből adódott. Több ügyfél EU-roaming-hívásnak gondolta a belföldről az EU-ba indított hívásokat is. Ebben az esetben viszont továbbra is a nemzetközi hívásra vonatkozó feltételek és díjak érvényesek. A másik, sokkal kisebb számban előforduló gond azonban már nem félreértésen vagy tájékozatlanságon alapult. Az ügyfelek kis százalékánál ugyan, de gondot okozott az a szabály, hogy ha valaki az utóbbi négy hónapban többet tartózkodott külföldön, mint belföldön, arra nem vonatkozik ez a szolgáltatás. Lapunk értesülése szerint több, életvitelszerűen külföldön élő ügyfél gondolta úgy, hogy megspórolhatja azt, hogy új szerződést kössön a helyi szolgáltatóval – ám ez a szabályozás szerint nem lehetséges.