Fél év alatt szép csendben a Daimler legnagyobb, 9,69 százalékos tulajdonosává vált a kínai Geely autóipari konszern feje, Li Sufu, aki most milliós bírsággal szembesülhet, amennyiben a német piacfelügyelet (BaFin) vizsgálata számára kedvezőtlen eredménnyel jár. Li február 23-án jelentette be hivatalosan, hogy kilencmilliárd dollárért meghatározó részesedést szerzett a Mercedes gyártójában bankok, meg nem nevezett fedőszervezetek és határidős ügyletek révén. Tette ezt olyan konspiratív módon, amivel politikai és üzleti körök nemtetszését váltotta ki, egyben felvetve a hatályos német szabályozás kijátszhatóságának kérdését. A luxusautók piacán a Mercedes-rivális Volvót 2010-ben megvásárló, s a tönk széléről prosperáló vállalattá átalakító Li Sufunak ugyanis kötelező lett volna jeleznie a 3 és az 5 százalékos tulajdonosi küszöbök elérését.
A BaFin álláspontja szerint a kötelező közzétételt nem 23-án, hanem egy nappal korábban kellett volna bejelenteni, amit Li Sufu végül később visszamenőleg korrigált. Pontosabban a Geely-elnök megbízásából eljáró Morgan Stanley, amely később a felvásárolt Daimler-részvényeket továbbadta neki. A BaFin magánszemélyek esetében a mulasztást kétmillió euróig terjedő bírsággal „honorálhatja”, cégeknél tízmilliós a felső határ, vagy az éves árbevétel 5 százaléka. Li Sufu egyébként többször is jelezte, hogy nem áll szándékában 10 százalék fölé menni, s Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója sem tart attól, hogy cége ellenséges felvásárlási célponttá válhat.
A Reuters már február elején megszellőztette, hogy a Geely pozíciót épít a Daimlerben, miután tavaly a stuttgartiak elhajtották az ajtajukon vételbetársulási ajánlattal bekopogó kínaiakat. Akkor a BaFin jelezte, hogy a vevőnek csak a 3 százalékos határ elérésekor kell felfednie kilétét, ilyenről pedig nincsen tudomásuk. A Geelynél azt hangoztatják, hogy mindenben a hatályos jogszabályok szerint jártak el. A Daimlernél az autóipari együttműködés kérdését forszírozó Geelyt pénzügyi befektetőként kezelik, s így távol tartják a technológiákkal kapcsolatos titkoktól.
Igaz, a Volvo révén a Geelynek már most is van honnan merítenie. A feltuningolt svéd gyártót még az idén tőzsdére viszik, ehhez a múlt héten három befektetési banknak adtak megbízást. A személyautó-gyártó értékét 16 és 30 milliárd dollár közé becsülik. Az IPO körül még rengeteg a bizonytalanság, azt viszont már tudni lehet, hogy a befolyó összeget az elektromos és az önvezető járművek fejlesztésére szánják. A Volvo Cars IPO-ja ideális piaci körülmények esetén szeptemberre tehető, s már 2016 óta szó van róla, akkor a svéd Folksam biztosító és nyugdíjalapok emeltek benne tőkét 583 millió dollár értékben. Őket most a kínaiak még nem keresték meg hasonló ügyben. A Volvo a tavalyi üzleti évét 24,4 milliárd dolláros bevétellel és 1,63 milliárdos üzemi eredménnyel zárta. Az autóiparban rajta kívül a brit Aston Martin, valamint a svájci Oerlikon technológiai cég és az olasz Magneti Marelli alkatrészgyártó tart a tőzsdére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.