BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fél évszázada törte fel a médiát a zeneipar

Most ötven éve, hogy a Beatles megcsinálta a zeneipar legnagyobb, ma is etalonnak számító médiahackjét a saját zenei kiadója, az Apple Records londoni székházának tetején. Engedély nélküli élő koncertet adtak 1969. január 30-án, amelyről filmet forgattak és lemezt adtak ki. Az üzletileg már akkor is remekül prosperáló zenei vállalkozás ezzel az akcióval nagyon jelentős összeget szakított. Ráadásul ez világított rá a zenei producereknél, hogy a piacon csak az a zenekar eladható, amely képes a megbotránkoztatásra, megosztó, és azt a képzetet kelti, hogy szabálykerülő. (Nem sokkal később a zenei piacon hatalmasat kaszáltak a punk-rock zenekarok, kissé háttérbe szorítva a Rolling Stones és a Beatles farvizén feljövő rock and roll együtteseket.)

A zenekar pályafutása egyébként rövidnek számít, hiszen valamikor 1961-re datálódnak az első sikerei (egy Hamburgban felvett kislemezzel és Brian Epstein producer megjelenésével), majd 1970-ben már hivatalosan is felbomlott. Ez idő alatt azonban olyan branddé vált, amely még ma is jelentős összegeket hoz a jogtulajdonosoknak. (Nem mellesleg a zenekarból Paul McCartney-t a 20. század legjobb zeneszerzőjének kiáltották ki.)

A londoni tetőkoncert volt az utolsó élő közös fellépése a zenekarnak, az ebből készült filmet csak 1970-ben, vagyis a hivatalos felbomlás évében mutatták be, hatalmas sikerrel, bár maga a film jószerével alig tartalmazott részeket a koncertből. Mint később kiderült, a gigantikus médiahack kis híján el sem készült, ugyanis annyira hideg volt, hogy a zenekar tagjai nagyon nehezen tudtak játszani. Több akusztikus számot ki is hagytak. Az akció indulásának pillanatában a tagok közül hárman el sem akarták kezdeni a koncertet, amely végül kevesebb mint háromnegyed órásra sikerült. Ekkor a rendőrök az engedély nélküli zenélést beszüntették, ám a zenei anyag, amelyet egy szalagos magnóval rögzítettek, hatalmas példányszámban kelt el. A szűk, hét-nyolc éves Beatles-hegemónia fontos örökséget hagyott maga után. Liverpool városa, ahonnan indult a zenekar, mai is évente 80-83 millió fontot, vagyis nagyjából 30 milliárd forintot kaszál a zenekari márka köré felépült iparágból. Csak a városban több mint kétezer embernek ad munkát a Beatles-örökség gondozása. A felmérések szerint a márka újra reneszánszát éli, ugyanis egyre nagyobb a kereslet iránta Délkelet-Ázsiában és Kínában. A Beatles-iparág évente továbbra is két számjegyű növekedést mutat fel, amiben igen nagy szerepe volt a korszakot lezáró tetőkoncertnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.