Új buszstratégiát fogadott el a kormány, amelynek keretében 1290 környezetbarát, elektromos buszt állítanak forgalomba a következő években a közösségi közlekedésben, a települések 36 milliárd forint támogatást kaphatnak a zöldbuszok beszerzéséhez – jelentette be György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára.
A stratégia célja, hogy a következő tíz évben a közösségi közlekedésben használt 7500 autóbuszt legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett lecseréljék új buszokra, amelyek megfelelnek a klímasemlegesség elvének és a környezetvédelmi elvárásoknak is. György László a Világgazdaság kérdésére elmondta, felmérték a piac szereplőit – az Ikarust, a mosonmagyaróvári Kravtex Kft.-t, a debreceni Inter Traction Electrics Kft.-t és a komáromi BYD Electric Truck & Bus Hungary Kft.-t –, és a cégek a közösségi közlekedés igényeit ismerve fel tudnak készülni a megrendelésekre, képesek versenyképes ajánlatot adni. Magyarországon egyébként 2022. január 1-jétől csak elektromos buszokat lehet majd beszerezni a közösségi közlekedésben. A korszerű buszok beszerzési költsége 25-30 százalékkal meghaladja a belső égésű motorral rendelkezőkét, de a működtetésük sokkal költséghatékonyabb – hangzott el a sajtótájékoztatón. A közlekedés a klímapolitika szempontjából az egyik legproblémásabb szektor – ezt már Kaderják Péter, az ITM energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára mondta. A 25 ezer lakosúnál nagyobb településeken 2902 korszerűtlen busz közlekedik, az elavult buszok motorjának károsanyag-kibocsátása Euro 0 és Euro 5 közötti környezetvédelmi kategóriába sorolható. Ezeknek a buszoknak a cseréje kezdődhet meg a tízéves program keretében, ennek a beruházási költsége elérheti a 160 milliárd forintot. A települések számára a buszcseréhez nyújtott kormányzati támogatást alapvetően a szén-dioxid-kvóta értékesítésből befolyó bevételekből finanszírozza majd a kormány – felelte a Világgazdaság kérdésére az államtitkár.
A megvalósítás az idén egy mintaprojekttel indul, egyes települések elektromos buszokat kapnak tesztelésre azért, hogy kipróbálják, a járművek mennyire alkalmasak a közösségi közlekedésre. A buszcsereprogramból ugyanakkor a szolgáltatóknak is részt kell vállalniuk. Kaderják Péter hozzátette: tárgyalásokat folytatnak a Magyar Fejlesztési Bankkal és az Európai Beruházási Bankkal is, azt a finanszírozási modellt keresik, amely a legkedvezőbb konstrukciót kínálja a településeknek.
A beruházás
160
milliárd forintot
emészthet fel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.