Világgazdaság

Négy-öt céggel kivitelezhető a buszstratégia

A következő két-három évben minden hatodik buszt elektromosra cserélnek a közösségi közlekedésben, a tízéves buszstratégia célja pedig az, hogy a 7500 darabos állományt teljes egészében környezetbarát változatokra cseréljék.

Új buszstratégiát fogadott el a kormány, amelynek keretében 1290 környezetbarát, elektromos buszt állítanak forgalomba a következő években a közösségi közlekedésben, a települések 36 milliárd forint támogatást kaphatnak a zöldbuszok beszerzéséhez – jelentette be György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára.

A stratégia célja, hogy a következő tíz évben a közösségi közlekedésben használt 7500 autóbuszt legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett lecseréljék új buszokra, amelyek megfelelnek a klímasemlegesség elvének és a környezetvédelmi elvárásoknak is. György László a Világgazdaság kérdésére elmondta, felmérték a piac szereplőit – az Ikarust, a mosonmagyaróvári Kravtex Kft.-t, a debreceni Inter Traction Electrics Kft.-t és a komáromi BYD Electric Truck & Bus Hungary Kft.-t –, és a cégek a közösségi közlekedés igényeit ismerve fel tudnak készülni a megrendelésekre, képesek versenyképes ajánlatot adni. Magyarországon egyébként 2022. január 1-jétől csak elektromos buszokat lehet majd beszerezni a közösségi közlekedésben. A korszerű buszok beszerzési költsége 25-30 százalékkal meghaladja a belső égésű motorral rendelkezőkét, de a működtetésük sokkal költséghatékonyabb – hangzott el a sajtótájékoztatón. A közlekedés a klímapolitika szempontjából az egyik legproblémásabb szektor – ezt már Kaderják Péter, az ITM energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára mondta. A 25 ezer lakosúnál nagyobb településeken 2902 korszerűtlen busz közlekedik, az elavult buszok motorjának károsanyag-kibocsátása Euro 0 és Euro 5 közötti környezetvédelmi kategóriába sorolható. Ezeknek a buszoknak a cseréje kezdődhet meg a tízéves program keretében, ennek a beruházási költsége elérheti a 160 milliárd forintot. A települések számára a buszcseréhez nyújtott kormányzati támogatást alapvetően a szén-dioxid-kvóta értékesítésből befolyó bevételekből finanszírozza majd a kormány – felelte a Világgazdaság kérdésére az államtitkár.

A megvalósítás az idén egy mintaprojekttel indul, egyes települések elektromos buszokat kapnak tesztelésre azért, hogy kipróbálják, a járművek mennyire alkalmasak a közösségi közlekedésre. A buszcsereprogramból ugyanakkor a szolgáltatóknak is részt kell vállalniuk. Kaderják Péter hozzátette: tárgyalásokat folytatnak a Magyar Fejlesztési Bankkal és az Európai Beruházási Bankkal is, azt a finanszírozási modellt keresik, amely a legkedvezőbb konstrukciót kínálja a településeknek.

A beruházás

160

milliárd forintot

emészthet fel

buszstratégia
Ezek is érdekelhetik