Világgazdaság

Az őszre várható a KISS-ek engedélye

Hiába fékezte le a koronavírus-járvány a KISS emeletes vonatok tesztelését, a munka már újraindult, az ősszel az utasok is kipróbálhatják a Stadler által gyártott járműveket.

A KISS emeletes vonatok a gyártó, a Stadler tájékoztatása szerint augusztus végén, szeptemberben állhatnak újra forgalomba, akkor kezdhetik meg az utasforgalmi próbaüzemet. A végleges típus- és üzembe helyezési engedélyek megszerzése az őszre várható – válaszolt a Világgazdaságnak a MÁV Zrt. Lapunk március elején számolt be, hogy leállt a ceglédi vonalon csak néhány nappal korábban próbaüzemben elindított KISS-ek tesztje, mert miután a kormány a határok lezárásáról döntött, a Stadler azonnal hazarendelte Magyarországon dolgozó külföldi munkavállalóit. Emiatt viszont a társaság nem tudta ellátni az utasforgalmi próbaüzemhez szükséges műszaki felügyeletet sem. Azóta rendeződni látszik a helyzet, a Világgazdaság információi szerint már körülbelül egy hónapja újraindult a próbaüzem.

Az emeletes motorvonatok üzembe állítása az átfogó vasúti korszerűsítési program része. A MÁV-Start Zrt. 2017 áprilisában kötött nyolc évre szóló keretmegállapodást a Stadlerrel negyven, 600 ülőhelyes KISS elővárosi villamos motorvonat szállítására. Az első két eseti szerződésben 19 motorvonatot hívtak le, amelyek a két legforgalmasabb Budapest-elővárosi vonalszakaszon közlekednek majd Cegléd és Vác felé. Az uniós közlekedésfejlesztési keret kimerülése miatt a kormány tavaly novemberben úgy döntött, hogy a további 21 motorvonat megvásárlását hazai forrásból teszi lehetővé. A cél az, hogy a költségvetési hozzájárulás teljes összege beforgatható legyen a következő uniós ciklus forrásainak terhére. Az Innovációs és Technológiai Minisztériummal (ITM) 2019 decemberében kötött szerződés 2021-ben és 2022-ben összesen 106 milliárd forint támogatást biztosít a személyszállító vasúttársaság számára.

A 40 emeletes motorvonat több mint 205 milliárd forintba kerül, és 24 ezer új ülőhely-kapacitást jelent. Az állami támogatású fejlesztések révén másfél-két éven belül a Budapest-elővárosi forgalomban mindenütt korszerű Desiro (Siemens), FLIRT és KISS (Stadler) motorvonatok szállíthatják majd az utasokat. A KISS-ek bevetésével a MÁV legfrekventáltabb elővárosi vonalain javulhat a menetrendszerűség, és elsősorban a reggeli, délutáni csúcsidőben nő a társaság szállítókapacitása.

Az ITM április végén jelentette be, hogy eredményesen kezdeményezte a nagy kapacitású villamos motorvonatok beszerzését célzó nagyprojekt elszámolható költségeinek növelését. Az Európai Bizottság határozata alapján így már 19 emeletes jármű megvásárlása finanszírozható az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program uniós és hazai forrásaiból. A kormány a mintegy százmilliárd forintos beszerzés folytatásának fedezetét is biztosította már tavalyi döntésével.

Stadler MÁV-Start Kiss
Ezek is érdekelhetik