Hivatalosan ma zárul a Smart Pannonia projekt, amely a fenntartható mobilitás határon átnyúló keretrendszerének megerősítésére indult 2016. január 1-jén, az intermodális-kerékpáros megoldásokra összpontosítva. A Burgenlandra és Nyugat-Magyarországra kiterjedő projekt az Interreg V-A Ausztria-Magyarország együttműködési program része, teljes költségvetése mintegy 3,1 millió euró, amelyből 2,6 millió az Európai Regionális Fejlesztési Alapból származik, a GYSEV Zrt. hozzájárulása pedig 551,1 ezer euró.
A kezdeményezés háttere a GYSEV honlapja szerint az, hogy a programterület északi részén (Győr-Moson-Sopron megye nyugati, északnyugati része és Észak-Burgenland) erős a határon átnyúló ingázó forgalom, de döntően nem fenntartható mobilitási megoldásokon alapul. A Fertő tó–Seewinkellel és a soproni központtal jókora tömegeket mozgatnak meg a „turisztikai mágnesek”, míg a programterület délebbi területein, a határ mindkét oldalán rosszabbak az elérhetőségek.
A GYSEV a projekt több részfeladatába is beszállt. Ezek egyike annak a felmérésnek az elkészítése volt, amely megállapította, hogy összességében lehet létjogosultsága a GYSEV vonalain egy határon átnyúló kerékpárkölcsönző rendszer kiépítésének. A rendszert külső szereplő működtetné, személyzet nélkül, de az eszközöket a vasúttársaság vásárolná meg, és a megvalósítás is a GYSEV infrastruktúrájához kötődne. A tanulmány szerint az „okoskerékpár–butatároló” (kezelőfelületet nem tartalmazó vezérlőoszlop) megoldás tűnik leginkább működőképesnek. A rendszert elsősorban a helyi lakosság igényeire hoznák létre, a turisztikai fókuszú fejlesztés ugyanis bizonytalan az erős szezonalitás miatt. A szűkebb hálózatot leíró forgatókönyv 17 kölcsönzési pontot és 92 kerékpárt feltételez, a bővebb pedig 32 pontot és 150 kerékpárt.
A tanulmány a már működő Cycleme rendszer megvalósítását tartja gazdaságosnak 17 kölcsönzőállomással, 170 dokkolóval és 92 (okos, manuális) kerékpárral (vezérlőoszlop nélküli kivitelben). Mindez 120 millió forintba kerülne, de ebbe nem tartozik bele például a tervezés, az engedélyeztetés, az elektromos csatlakozási terv, az elektromos csatlakozás kiépítése, a kivitelezés és az üzemeltetés költségei.
Bevételi oldalon térségi szinten felülbecslésnek tekinthető az Ausztriában havonta és kerékpáronként elérhető 50 euró (szezononként 200 euró), de ennek kétharmadával számolva a tervezett flotta havi csaknem egymillió forintot (szezononként négy-ötmilliót) hoz a reklámfelület értékesítésével együtt. Mivel ennek alapján a bevételek aligha fedezik a kiadásokat, külső finanszírozásra is szükség lenne az egyébként profitorientált rendszer működtetéséhez. A GYSEV részéről a támogatás az infrastruktúra biztosítása és a kombinált tarifák kínálata lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.