BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bérkerékpár-hálózat lehet a GYSEV vonalán

Hivatalosan ma zárul a Smart Pannonia projekt, amely a fenntartható mobilitás határon átnyúló keretrendszerének megerősítésére indult 2016. január 1-jén, az intermodális-kerékpáros megoldásokra összpontosítva. A Burgenlandra és Nyugat-Magyarországra kiterjedő projekt az Interreg V-A Ausztria-Magyarország együttműködési program része, teljes költségvetése mintegy 3,1 millió euró, amelyből 2,6 millió az Európai Regionális Fejlesztési Alapból származik, a GYSEV Zrt. hozzájárulása pedig 551,1 ezer euró.

A kezdeményezés háttere a GYSEV honlapja szerint az, hogy a programterület északi részén (Győr-Moson-Sopron megye nyugati, északnyugati része és Észak-Burgenland) erős a határon átnyúló ingázó forgalom, de döntően nem fenntartható mobilitási megoldásokon alapul. A Fertő tó–Seewinkellel és a soproni központtal jókora tömegeket mozgatnak meg a „turisztikai mágnesek”, míg a programterület délebbi területein, a határ mindkét oldalán rosszabbak az elérhetőségek.

A GYSEV a projekt több részfeladatába is beszállt. Ezek egyike annak a felmérésnek az elkészítése volt, amely megállapította, hogy összességében lehet létjogosultsága a GYSEV vonalain egy határon átnyúló kerékpárkölcsönző rendszer kiépítésének. A rendszert külső szereplő működtetné, személyzet nélkül, de az eszközöket a vasúttársaság vásárolná meg, és a megvalósítás is a GYSEV infrastruktúrájához kötődne. A tanulmány szerint az „okoskerékpár–butatároló” (kezelőfelületet nem tartalmazó vezérlőoszlop) megoldás tűnik leginkább működőképesnek. A rendszert elsősorban a helyi lakosság igényeire hoznák létre, a turisztikai fókuszú fejlesztés ugyanis bizonytalan az erős szezonalitás miatt. A szűkebb hálózatot leíró forgatókönyv 17 kölcsönzési pontot és 92 kerékpárt feltételez, a bővebb pedig 32 pontot és 150 kerékpárt.

A tanulmány a már működő Cycleme rendszer megvalósítását tartja gazdaságosnak 17 kölcsönzőállomással, 170 dokkolóval és 92 (okos, manuális) kerékpárral (vezérlőoszlop nélküli kivitelben). Mindez 120 millió forintba kerülne, de ebbe nem tartozik bele például a tervezés, az engedélyeztetés, az elektromos csatlakozási terv, az elektromos csatlakozás kiépítése, a kivitelezés és az üzemeltetés költségei.

Bevételi oldalon térségi szinten felülbecslésnek tekinthető az Ausztriában havonta és kerékpáronként elérhető 50 euró (szezononként 200 euró), de ennek kétharmadával számolva a tervezett flotta havi csaknem egymillió forintot (szezononként négy-ötmilliót) hoz a reklámfelület értékesítésével együtt. Mivel ennek alapján a bevételek aligha fedezik a kiadásokat, külső finanszírozásra is szükség lenne az egyébként profitorientált rendszer működtetéséhez. A GYSEV részéről a támogatás az infrastruktúra biztosítása és a kombinált tarifák kínálata lenne.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.