BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az életünk részévé vált a Black Friday

Már nem egy nap, hanem majd egy egész hónap telik el a Black Friday jegyében, a műszaki cikkek iránti hagyományosan erős kereslettel pedig immár a lakberendezési termékek népszerűsége is felveszi a versenyt.

Csaknem fél évszázados amerikai hagyomány a hálaadást követő fekete péntek (Black Friday), a vásárlás ünnepe, amelyre nagy leárazásokkal készülnek a kereskedők. Magyarországra 2012-ben tört be az őrület, a háztartási gépektől a kozmetikumokig ilyenkor akár 70-80 százalékos kedvezménnyel is meg lehet kapni a különféle árucikkeket. Bár a Black Friday az idén hivatalosan november 29-re esik, az esemény már rég nem egyetlen napról vagy egy hétvégéről szól, hanem három héten keresztül zajlik. Kis túlzással egész novemberben jókora kedvezmények mellett lehet válogatni a bevásárlóközpontok és webáruházak árukészletéből, világszerte ez az időszak egyúttal a karácsonyi szezon kezdete a kereskedelemben. Magyar sajátosság, hogy a vevők az akciós napon hajlandók az eredetileg megvásárolni kívánt terméknél drágábbat is megvenni, ha arra a készülékre nagyobb mértékű kedvezmény van, mint az olcsóbbra. A hazai e-kereskedelem meghatározó szereplői közül az Extreme Digital nyitotta a sort múlt pénteken. A társaság úgy összegzett a Világgazdaság megkeresésére, hogy ebben az évben a legnagyobb bevételeket a szárítógépek és a játékkonzolok generálták, az értékesített darabszám alapján azonban idén a barkácstermékek – különösen az akkumulátoros csavarhúzók, a szén-monoxid-érzékelők, a lombfújók és a magasnyomású mosók – voltak a legnépszerűbbek. Érdekesség, hogy egy vásárló mintegy nyolcmillió forintért rendelt egy nagyobb lakás teljes berendezéséhez szükséges cikkeket, a többi közt konyhai gépeket, tévéket, számítógépet és egy komplett házimozi-rendszert.

A reggel fél hat és éjfél között zajló Black Fridayen a tavalyi fekete pénteki forgalmat az idén már este fél nyolcra teljesítette az Extreme Digital, de éjfélig még nagyszámú rendelés futott be. Az utolsó órákban a nagy képernyős plazmatévék fogytak a legnagyobb mennyiségben, de zajszűrős fejhallgató és okostelefon is került a legkeresettebb termékek közé. A vállalat tájékoztatása szerint egy tipikus Black Friday-vásárló átlagosan két terméket vett, a rendelések 54 százalékát bolti átvétellel kérték (ez országszerte 17 szaküzletben lehetséges), és az árucikkek 23 százalékát fizették ki online. A termékek ötöde már a fekete péntek napján elhagyta az Extreme Digital raktárait: a bolti átvétellel kért termékeket öt napon, a házhoz szállítással kérteket pedig kettő–hét napon belül juttatja célba a vállalat.

Miután a Gazdasági Versenyhivatal a közelmúltban jóváhagyta az Extreme Digital és az eMAG összeolvadását, a két cég a jövő áprilisban kezdődő üzleti évben már egy harmadik, közös vállalat égisze alatt folytatja tevékenységét, a mostani Black Friday idején viszont még egymás versenytársai. Az eMAG egy héttel későbbre, e hét péntekre időzítette az akciódömpinget, több mint 700 ezer akciós termékkel és 3,2 milliárd forint összértékű kedvezménnyel várja a vásárlókat. A weboldalon aznap hárommillió látogatásra van kilátás, ami 10 százalékos növekedés lenne tavalyhoz képest. Azért, hogy 2019-ben is ki tudja szolgálni a megnövekedett igényeket, az eMAG tovább bővítette ügyfélszolgálati és logisztikai kapacitását.

A cégnél azt is hangsúlyozták lapunknak, hogy tavaly a termékek 88 százaléka az eMAG-on volt elérhető a hazai piacon, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy bő 250 ezer termék talált gazdára csaknem 7 milliárd forint értékben, ami 2017-hez viszonyítva 19 százalékos növekedés. Csúcsidőszak ez a Marketplace-partnereknek is: tavaly 1279 hazai kis- és középvállalkozás készült valamilyen Black Friday-akcióval, mintegy 70 ezer terméket, a teljes értékesített darabszám 27 százalékát ők biztosították. Az oldal által végzett kutatások alapján a hazai, kereskedelmileg aktív célcsoport csaknem 90 százaléka már hallott valamilyen formában a Black Fridayről, egyötödük pedig tervezi, hogy vásárol is valamit ezen a napon.

Ma zárul a Vivre négynaposra nyújtott Black Friday-időszaka: több tízezer bútor és lakberendezési kiegészítő közül válogathatnak akár 90 százalék kedvezménnyel az online lakberendezési áruház vásárlói. Az ajánlatok a karácsonyi ajándékok beszerzéséhez is inspirációként szolgálhatnak. Kanapét már 41 ezer forinttól, szőnyegeket 6500, lámpákat és pamut ágyneműket pedig egyaránt 4700 forinttól kínálnak. A vállalat Magyarországon kívül Bulgáriában, Romániában, Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban, Horvátországban, Szlovéniában és Görögországban van jelen. A kilenc célpiacon összesen 1,6 milliárd forintot meghaladó bevételre számít, ami a tavalyi értékesítési volumen másfélszeresének felelhet meg. A megnövekedett forgalomra az áruház mintegy 3,3 milliárd forint értékű áruval, valamint logisztikai kapacitásainak növelésével is készült. A saját raktáraikból teljesíthető megrendelések esetén törekednek az egy és 15 nap közti kiszállítási idő tartására, s hogy zökkenőmentes legyen a lebonyolítás, az idén 19 nemzetközi fuvarozócéggel működnek együtt.

A nők nyitottabbak

A GKI Digital és az Árukereső közös felmérése szerint az idén az aktív magyarországi internetezők ötöde, azaz mintegy 1,2 millió ember, a karácsonyi ajándékok beszerzésésében is számít a Black Friday-akciókra, bízva a jó ajánlatokban és a széles választékban. Ugyanakkor a magyar vásárlók a fekete pénteken elsősorban még nem az év végi ünnepekre készülnek, hanem saját, az akciós időszakra halasztott beszerzéseiket valósítják meg. Ennek megfelelően – bár az ünnepi szezon a Black Fridayjel indul – novemberben leginkább számítástechnikai eszközök (46 százalék), okostelefonok (45), szórakoztatóelektronikai cikkek (44) és nagy háztartási gépek (39) vásárlását tervezik a fogyasztók. Miután a saját vásárlásokkal végeztek, még átböngészik az ajánlatokat karácsonyi ötletek és ajándékok után kutatva, de a karácsonyra szánt meglepetések vásárlásával sokan inkább megvárják a december eleji fizetést. A férfiak jellemzően valamely konkrét termék akciós árát várják, míg a nők nyitottabbak, és inkább azt nézik, mit lehet leértékelve kapni. A kutatás készítői szerint egyébként az idén már csaknem 50 ezer forintot szánunk karácsonyi ajándékokra. | VG

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.