BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megduplázhatja az exportját a Borsodi

Regionális gyártóközponttá vált frissen átadott doboztöltő gépsorával a Borsodi Sörgyár.

Tizenkétmillió eurós, 3,7 milliárd forintos beruházást adott át pénteken a Borsodi Sörgyár, amelynek bőcsi üzeme így évi 1,8 millió után már évi 2,5 millió hektoliter sör gyártására lesz képes, egyben pedig az anyacég, a kanadai–amerikai Molson Coors regionális gyártóközpontjává válik. Vuleta Zsolt, a Borsodi ügyvezetője a Világgazdaságnak hangsúlyozta: vállalatközi értékesítéssel a csehországi, a horvátországi és nagy valószínűséggel a szerbiai piacot is Bőcsről láthatják majd el nemzetközi licenc alapján gyártott dobozos sörrel, ezzel jövőre akár meg is duplázódhat az exportvolumen, amely egyelőre a teljes termelés 10 százaléka.

A társaság tavaly 3 százalékkal nagyobb mennyiségű sört adott el, de az árbevétele 11,2 százalékkal, 40,9 milliárd forintra bővült. A korábbi évek jelentős veszteségének nagy részét is lefaragta a cég: tavalyi adózott eredménye már csak mínusz 138 millió forint volt, az idén pedig akár már nyereséget is termelhet. Vuleta Zsolt hangsúlyozta: átlag feletti volt a prémiumtermékeik iránti kereslet, miközben csökkentek a fajlagos költségeik, korszerű eszközök alkalmazásával pedig hatékonyabbá vált a gyártás. Az ügyvezető erre az évre is a tavalyihoz hasonló növekedést vár, igaz, a hűvös, esős május visszaesést hozott, de ezt kompenzálhatja a meleg nyári hónapok többletértékesítése.

A hazai kiskereskedelmi sörértékesítés háromnegyedét a dobozos csomagolású termékek teszik ki, ez is indokolta a doboztöltő gépsor telepítését. Szilva János, a társaság ellátásilánc-igazgatója a Világgazdaságnak kifejtette: a környező országokban még nem ilyen népszerű a dobozos sör, a hazai trendhez alapvetően kényelmi szempontok vezettek, illetve az üvegvisszaváltás csökkenő népszerűsége. Az új doboztöltő-kapacitás a jövőben akár 70 százalékban szolgálhatja a környező országok Molson Coors-tagvállalatainak ellátását, a fennmaradó rész pedig a belföldi értékesítést. Az új beruházás mintegy 10 százalékos fizikaiállomány-bővülést is hozott, tekintve pedig, hogy a mintegy 470 fős cégnél kétszázan dolgoznak a gyártásban, ez 20-25 új munkahelyet jelent. A szakember szerint a már említett országokon kívül a szlovákiai, idővel pedig a romániai és a bulgáriai piacra is szállíthatnak dobozos sört. A Borsodinál jelenleg a gyártás 68 százaléka a dobozos kiszerelés, 21 százalék az üveges, a többi hordós, amely csapolható formában kerül a vendéglátóhelyekre. Az Európai Sörgyártók Szövetségének felmérése szerint Magyarországon is az uniós átlagnak megfelelő 35 százalékot tesz ki az értékesítésben a vendéglátóipar, 65 százalékot pedig a kereskedelem. Abban Vuleta Zsolt és Szilva János is egyetért, hogy az ágazat fejlődését szolgálná, ha nagyobb lenne a vendéglátóhelyek részesedése.

Az idén először adta ki fenntarthatósági jelentését a Borsodi, ökológiai lábnyomának csökkentéséhez az új gyártósor érdemben hozzájárul, főként az energiafelhasználás csökkentése és a hatékonyabb vízfelhasználás révén. Besze Ágnes, a cég jogi és vállalati kapcsolatokért felelős vezetője kiemelte: a gyártásból fakadó hulladék lerakásának teljes megszüntetése 2020-ra volt célként megjelölve, de azt már tavaly elérték.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.