Zöldgazdaság

Katasztrófát okozhat a Srí Lanka partjainál süllyedő hajó

A majd két hétig lángoló, vegyi anyagokat szállító X-Press Pearlt sikerült ugyan eloltani Srí Lanka partjainál, ám a hajó mégis elsüllyedhet – írja a BBC.

Ennek következtében

a szingapúri hajó tartályaiból több száz tonna olaj folyhat ki, elpusztítva a környező tengeri élővilágot.

A cargo ship filled with tons of toxic chemicals is sinking off the coast of Sri Lanka, in one of the country’s worst-ever marine disasters. It took 12 days to extinguish the fire, allowing scores of dangerous chemicals to spill into the country's water and onto its beaches pic.twitter.com/yO5mYwH5KN

— NowThis (@nowthisnews) June 3, 2021

A Srí Lanka-i és indiai tengerészet napokig küzdött a tűz eloltásán és a hajó megmentésén, ám a háborgó tenger és a monszun erős szelei hátráltatták a mentést.

Szerdán megpróbálták a hajót mélyebb vizek felé vontatni, hogy a partszakaszt megóvják, ám miután a tat a tengerfenékbe ütközött, feladták a próbálkozást.

Jelenleg a hajó fara 21 méter mélyen fekszik a víz alatt, míg a hajó eleje lassan merül, ugyanakkor ha teljesen elmerül is, pár rész továbbra is ki fog lógni a hajóból a Srí Lanka-i tengerészet szóvivője szerint.

Fotó: EyePress News / EyePress via AFP

Elmondta azt is, hogy bár egyelőre nincs olajszivárgás, de az ország készül erre is. Dr Ajantha Perera környezetvédő szerint

a hajó elsüllyedése a legrosszabb forgatókönyv, mely az egész tengerfenéket elpusztítja.

A Negombo környéki partszakaszra – melyen az ország legszebb strandjai voltak találhatók – már elkezdett megérkezni a szennyeződés.

Az ország halászati minisztériuma szerint igyekeznek megóvni a negombói lagúnát, és felfüggesztették a halászatot a Panadura és Negombo közötti szakaszon, mely a helyi halász szervezetek szerint halálos csapást mér az iparágra.

A szigetország hatóságai szerint a tüzet salétromsav szivárgás okozta, amiről a legénység május 11 óta tudott.

A tulajdonosok megerősítették, hogy a legénység tudatában volt a problémának ám mind a katari, mind az indiai hatóságok engedélyezték a hajó kifutását ennek ellenére.

A hajó legénységét múlt héten mentették ki, a kapitányt és egy gépészt kedden 14 órán keresztül faggatták a hatóságok, míg a bíróság a kapitány, a főgépész és egy másik gépész számára megtiltotta az ország elhagyását.

katasztrófa Srí Lanka olajszennyezés hajó környezeti katasztrófa
Kapcsolódó cikkek