A Magyar Suzuki esztergomi gyárában legördült a gyártósorról a négymilliomodik autó csütörtökön, egy elefántcsont-kozmikus fekete gyöngymetál színű, GLX-felszereltségű Vitara. A japán márka magyarországi gyártóvállalata a három évtizedes múltja során nagy utat tett meg: míg 1992-ben öt hónap alatt készült el 970 gépjármű, ma már egy nap leforgása alatt 650-et gyártanak itt. Az első kocsik összeszerelése kezdetben még 3 napig tartott, jelenleg azonban már 85 másodpercenként gördülnek le a gyártósorról. A 32 év alatt összesen hétféle modell készült a Duna-parti városban és immár 123 országba exportálják az itthon gyártott S-Crossokat és Vitarát. 

Esztergom, 2022. október 20. 
Az összeszerelõ üzem az esztergomi Suzuki-gyárban 2022. október 19-én.
MTI/Szigetváry Zsolt
Naponta 650 Suzukit gyártanak Esztergomban.
Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Suzuki: Japán és India után Esztergom következik

A gyárbejárással egybekötött csütörtöki eseményen elhangzott, Esztergom a Suzuki Motor Corporation harmadik legnagyobb és egyetlen európai gyártóbázisa Japán és India után. 

A Suzuki Motor Corporation, a Magyar Suzuki Zrt. megalakulása óta több mint 2 milliárd eurót fektetett be Magyarországon.

A magyarországi létesítményben a kezdetektől fogva teljes körű gyártási tevékenységet végeznek, amely az autógyártás összes folyamatát lefedi. 

  • Az acéllemezek préselése, hegesztése,
  • a gépjárművek összeszerelése, festése és 
  • a kész autók ellenőrzése is itt történik. 

Érdekesség, hogy az elmúlt 20 évben a Suzuki-modellek gyártása kizárólag japán jelenlét és felügyelet mellett zajlott Esztergomban. A Vitara 2015-ös sorozatgyártása óta azonban a magyar mérnökök szerepe egyre hangsúlyosabbá vált – a prototípus fejlesztésében és a gyártástechnológia fejlesztésében ugyanis ők is aktívan részt vettek. Azóta egy-egy új modell tervezésekor a magyar szakemberek visszajelzéseit is figyelembe veszik a japán központban.

Minden a Swiftekkel indult anno

A Swiftek gyártásával indult el a termelés még 1992 nyarán, majdnem tíz évig ez volt az egyetlen típus, amely Magyarországon készült. Nem véletlen, hogy többféle generációját is beleszámolva a mai napig a legtöbb darabszámban értékesített modell a Vitara és az S-Cross előtt az esztergomi típusok közül.

 

A 132 közül az öt legnagyobb exportcélország az Egyesült Királyság, Olaszország, Németország, Franciaország és Lengyelország. Két műszakban megközelítőleg összesen 2200 munkatárs dolgozik az autók gyártásán az üzembe beszállított acéltekercsek préselésétől kezdve addig, amíg az esőztetés után beállnak a kész kocsival a parkolóba. Rajtuk kívül további mintegy 900 fő segíti a háttérben a termelést, az autók szállítását és népszerűsítését. Húsz olyan kollégájuk van még a mai napig a cégnél, aki 1992. december 31. előtt csatlakozott a Magyar Suzukihoz. Szlovákiából hatszázan járnak át a Mária Valéria híd túloldaláról hozzájuk dolgozni. Az esztergomi gyárban 2019 óta az európai piacokra már csak hibrid hajtású Vitarák és S-Crossok készülnek.

Novák Gyula gyárigazgató az ünnepségen arról beszélt, hogy 

az eredetileg 50 ezer darabos éves kapacitásra tervezett Duna-parti üzem a a 2007–2008-as gazdasági világválság előtt a 300 ezres termelési volument is elérte.

A gyártás a legtöbb ponton ugyan már automatizált, a dolgozók mégis a robotokkal együttműködve végzik feladatukat, vagyis ellátják a gépeket alkatrészekkel. 

Nőtt a japán anyavállalat nyeresége

A japán Suzuki Motor Corporation (SMC) nyeresége 8 százalékkal gyarapodott éves szinten a március végén záruló pénzügyi éve első kilenc hónapjában.
Az ázsiai vállalat profitja 198,1 milliárd jenre (1,34 milliárd dollár) emelkedett az egy évvel korábbi 183,4 milliárd jenről, az egy részvényre jutó nyereség pedig 377,38 jenről 409,3-ra. Az elemzők által inkább figyelemmel követett működési eredmény mintegy 30 százalékkal, 346,6 milliárd jenre nőtt. Éves szinten az értékesítési árbevétel 12,7 százalékkal, 3850 milliárd jenre emelkedett.