
Jön az „elektromos tél”: olcsó villanyautókkal próbálják meg túlélni a kínai nyomulást az európai gyártók
Az európai autógyárak több tucat megfizethető elektromos modellt terveznek jövőre piacra dobni, készülve az „EV-télre"„ amelyet az Európai Unió szigorú szén-dioxid-kibocsátási célkitűzései és a kemény kínai verseny határoznak meg.

Az e heti Párizsi Autószalon előtt a nagy európai gyártók – amelyeket a kereslet csökkenése is megszorongatott – az elvesztett piaci részesedés visszaszerzésére koncentrálnak az új járművekkel.
Azért vagyunk itt, hogy harcoljunk
– mondta a Renault vezérigazgatója, Luca de Meo a hónap elején, amikor bemutatta a cég akkumulátor-újrahasznosítási projektjét. „Mindenhol vannak kihívásaink. Ez nem egy séta a parkban, de rengeteg lehetőséget látunk.”
A Renault az egyetlen nagy európai autógyártó, amely a közelmúltban nem adott ki profitfigyelmeztetést. A Volkswagen, a Stellantis, a BMW és a Mercedes-Benz egyaránt csökkentette bevételi előrejelzéseit.
Jön az „elektromos tél”
A szektorra nehezedő nyomás jövőre ismét növekedni fog, amikor életbe lépnek az új uniós kibocsátási célok. Ezek megkövetelik az autógyártóktól, hogy csökkentsék flottáik szén-dioxid-kibocsátását – az elektromos és hibrid járművek arányának növelésével –, különben tetemes bírságokkal kell szembenézniük – ismerteti a helyzetet a Financial Times.
A károsanyag-kibocsátási célok teljesítését megnehezíti, hogy a közelmúltban lelassult az elektromos járművek eladása:
- a fogyasztók költségtudatosabbak lettek, valamint
- csökkentették a támogatásokat a nagy piacokon, például Németországban.
- Egyes autógyártók – a Stellantis kivételével – a célok mérséklését vagy elhalasztását szorgalmazzák, hogy elkerüljék a bírságokat, amelyek 2030-ra az AlixPartners tanácsadó cég szerint akár 51 milliárd eurót is elérhetnek.
A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares pénteken egy olasz parlamenti bizottsághoz fordulva azt mondta, hogy a szabályok által előírt elektromos járművekre való átállás jókora költségekkel járna az autógyártók számára.
Egy olyan rendszerben, amely nem tud árat emelni, mert a fogyasztó nem hajlandó többet fizetni, 40 százalékkal kell megemelnünk a költségszintet
– közölte.
A Barclays elemzője, Henning Cosman becslése szerint a globális autógyártók idén több mint száz új elektromos autótípust dobnak piacra Európában, és körülbelül 70-et 2025-ben, de az ezek eladásához szükséges alacsonyabb árak „elektromos telet” okozhatnak – tette hozzá. Az elemző szerint
az átlagfogyasztó nem vásárol elektromos autót, hiszen arra számít, hogy hamarosan hosszabb hatótávolsággal, újabb technológiával és valószínűleg alacsonyabb áron is kaphat jobbat.
Az európai autógyárak a drágább szegmensre koncentrálnak
Az európai autógyártók – tudván, hogy nyomás nehezedik rájuk, hogy 2025-ben olcsóbb modelleket adjanak el – idén inkább a piac drágább részére koncentráltak. Emiatt kevésbé képesek felvenni a versenyt például a kínai BYD és az Xpeng egyes modelljeivel, amelyek ára akár 20 ezer euró is lehet – a Transport & Environment nevű szervezet szerint körülbelül a fele az elektromos járművek európai árának.
Lehet árháborút indítani, de nem vagyok benne biztos, hogy az európaiak jól jönnének ki belőle
– figyelmeztetett Alexandre Marian, az AlixPartners munkatársa.
A Barclays elemzése szerint az egész iparágban a bruttó haszon körülbelül 15 százalékponttal alacsonyabb, mint a belső égésű motoros modelleknél. Néhány olcsóbb modellt is bemutatatnak az autószalonon, köztük a Stellantis kínai partnere, a Leapmotor 20 ezer euró alatti autója.
Alacsony a piaci részesedés
A Renault már felveszi a rendeléseket az elektromos R5-ösre, amelynek ára körülbelül 25 ezer euró lesz. A Citroen, egy másik Stellantis-márka bemutatja a C3 Aircross kompakt SUV modelleket is, bár ezek esetében csak a nem elektromos változatok ára körülbelül 20 ezer euró.
A Renault cég szerint az uniós autógyártóknak 20-22 százalékos európai piaci részesedésre lesz szükségük ahhoz, hogy teljesítsék a kibocsátási célokat. Jelenleg 15 százalék alatt vannak.
Elemzők szerint a célok elérhetők, ha az autógyártók károsanyag-kibocsátási egységeket vásárolnak a tisztább járműveket értékesítő rivális csoportoktól. De ennek költsége az olyanok számára, mint a Volkswagen és a Ford, amelyek a leginkább elmaradtak a céltól, valószínűleg tovább rontja nyereségességüket.





