Az üzemanyagár emelkedése miatt az év vége felé százalékosan két számjegyű lesz a repülőjegyek drágulásának mértéke -- állítják az American Express szakértői, akik évről évre elkészítik az üzleti utazások indexét, amely a repülőjegyárak mellett a szállodai költségeket, valamint az egyes városok árszínvonalát is figyelembe veszi.
A felmérés szerint az idei év második negyedében az első és businessosztályon átlagosan 3,6, illetve 1,7, a turistaosztályon 2,6 százalékkal drágult a repülőjegy a Nyugat-Európából induló járatokon.
Az év hátralevő részében azonban további jegyáremelkedés várható, mivel a légitársaságok általában nem halmoznak fel nagy üzemanyagkészleteket, nem tudják kivédeni a piaci mozgásokat. De van még egy szempont is: a kerozin drágulása az olcsó utakat kínáló társaságokat jobban sújtja, mint a nagyokat, így a jegyek árát -- a hagyományos társaságokkal összhangban -- nekik is emelniük kell. Emiatt mérséklődik a verseny, mert a hagyományos légitársaságokra nem nehezedik akkora nyomás, hogy csökkentsék áraikat. Arról nem is beszélve, hogy a régi, nagy vállalatoknak nagyobb a mozgástere a kerozinbeszerzésben, mint az újonnan piacra lépett, kisebb cégeknek.
Így aztán kérdéses, hogy mennyire lesznek nyereségesek a légifuvarozók -- még akkor is, ha az IATA komoly forgalomnövekedést jósol. A légitársaságok szakmai szervezete szerint 2000--2004 között az utasforgalom 5,6, az áruszállítás 6,7 százalékkal bővül, de ezt elviheti az üzemanyag-drágulás. Jelenleg a légitársaságok működési költségeinek 18 százaléka az üzemanyagár a két évvel ezelőtti 12 százalékkal szemben. A Lufthansánál például az összes működési költség 19,8 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képest, mindenekelőtt az anyagköltségek 27,7 százalékos megugrása miatt -- csupán a kerozinköltség 64,6 százalékkal nőtt. Így nem csoda, hogy -- az egy székre vetített hozam csökkenését is figyelembe véve -- az összes légitársaság 2 milliárd dolláros nettó profitot mutat fel majd az idén 156 milliárdos bevétel mellett.
A British Airways budapesti irodájától szerzett értesülés szerint a vállalat novembertől átlag három százalékkal emeli jegyárait, a speciális tételekét pedig kétezer forinttal. A Swissair egyelőre nem döntött semmiféle áremelésről. A Lufthansa egy tavalyi belső rendelkezés értelmében egy évig semmiféle korrekciót nem hajt végre, az egy év pedig jövő márciusban jár le.
A Magyarországon működő nyugati légitársaságok számára jó érv az üzemanyagárak emelkedése, mert már régóta szeretnék hozzáigazítani áraikat a nyugati szinthez -- állítja a legtöbb repülőjegyet értékesítő Vista Utazási Irodák Kft. igazgatója. Kurucz János elmondása szerint nálunk az átlagár -- a nagy verseny és a gyengébb vásárlóerő miatt -- 20-30 százalékkal alacsonyabb, mint Nyugat-Európában, holott mondjuk a Budapest--München--Budapest útvonalon nyilvánvalóan nem olcsóbb az üzemanyag, mint a München--Budapest--München útvonalon. Mégis a légitársaságok eddig nem nagyon merték ezt a lépést megtenni -- a korábbi emelések inflációkövetőek voltak --, az üzemanyagköltségekre hivatkozván azonban most könnyebb lesz emelniük.
Mindezek alapján az igazgató 10-15 százalékos áremelést prognosztizál az idén. Kurucz János utalt arra, hogy nálunk a légitársaságok többnyire beépítik az árba az üzemanyag drágulását, s nem felárat alkalmaznak. Az utóbbi ugyanis bizalmatlanságot kelt az ügyfelekben, főként azért, mert a jegyeket ügynökök adják, s azt hiszik, hogy ismét valami "sarcról" van szó. Az utazóknak már egyébként is elegük van a folytonos adóemelésekből, hiszen jelenleg 15-20 ezer forintos repülőtéri illetéket kell fizetni, a néhány évvel ezelőtti 3-5 ezerrel szemben.
Az üzleti szférában a jegydrágulást takarékossággal, olcsóbb jegyekkel, különböző konstrukciókkal ki lehet védeni, de azért meglehetősen nehéz számszerűsíteni, hogy mi az utazás üzleti hozama a költségekhez képest. Kurucz elmondása szerint az a jellemző, hogy a cégek az év meghatározott időszakában, vagy vezetőváltáskor a zászlajukra tűzik a takarékosságot, ez azonban inkább kampányszerűen, mint tervszerűen zajlik.
Hiába növekszik a légitársaságok forgalma Ismét az utazók húzzák a rövidebbet a kerozin árának emelkedése miatt. A légitársaságok ugyanis teljes egészében át fogják hárítani az üzemanyagárak emelkedéséből adódó költségeket -- jósolja elemzésében az American Express. Mindamellett az év vége előtt valószínűleg nem lesz jelentősebb jegyáremelés. Magyarországon a szakemberek 10-15 százalékos drágulást prognosztizálnak a következő két-három hónapon belül. K. K.--M. N.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.