BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áremelés előtt a légitársaságok

Részben a magas kerozinárak miatt november 1-jétől 4-7 százalékkal emelkednek a Légifuvarozók Nemzetközi Szövetségéhez (IATA) tartozó légitársaságok járatain az irányadó díjtételek -- a kelet-európai célállomásoknál 5-7, a nyugat-európaiaknál 4-6 százalékkal. A lapunk által megkérdezett cégek jórészt még kivárnak, holott például a Malév az idén a múlt évi 12 milliárd forint kétszeresét költi üzemanyagra.

A tonnánként 320 dollárra nőtt kerozinárak miatt az év vége felé számolni kell még egy jelentős repülőjegy-drágulással -- állítják az American Express szakértői. Hasonlóan vélekedik a legnagyobb hazai repülőjegy-értékesítő iroda, a Vista Utazási Irodák Kft. igazgatója is. Az emelést még inkább valószínűsíti, hogy erre az IATA november 1-jétől 4-7 százalékkal emelkedő irányadó tarifái is lehetőséget adnak. (A kelet-európai célállomásoknál 5-7, a nyugat-európaiaknál 4-6 százalékkal.)



A Vista igazgatója, Kurucz János szerint azonban Magyarországon még az idén ennél jobban, 10-15 százalékkal emelik áraikat az itt működő nyugati légitársaságok. Ezek ugyanis hosszabb ideje szeretnék itteni áraikat a nyugati szinthez igazítani. (A Vista átlagára a nagy verseny és a gyengébb vásárlóerő miatt 20-30 százalékkal alacsonyabb, mint Nyugat-Európában, holott mondjuk a Budapest--München--Budapest útvonalon nyilván nem olcsóbb az üzemanyag, mint a München--Budapest--München útvonalon.)



Mint megtudtuk, a British Airways novembertől átlag három százalékkal emeli jegyárait, a speciális tételekét pedig kétezer forinttal. A Swissair még nem döntött, a Lufthansa pedig biztosan nem lép jövő márciusig. November 1-jétől a Malév is csak a bangkoki és a pekingi járatát drágítja mintegy tíz százalékkal, a kétezer forintos kiszolgálási díjat viszont már beépíti díjaiba.



A légitársaság az idén a tavalyi 12 milliárd forint mintegy kétszeresét költi kerozinra -- tudtuk meg Kocsi Margit sajtószóvivőtől --, emiatt költségei négy százalékkal nőttek. A Malév az idén április 1-jétől már átlag tíz százalékkal növelte díjait. Gazdálkodását majdnem ugyanennyire sújtja a dollár euróhoz és így a forinthoz képesti erősödése, ugyanis költségeinek sokkal nagyobb része dollárelszámolású, mint bevételeinek.



Kurucz János tapasztalata szerint egyébként a légitársaságok az üzemanyag-drágulást általában beépítik a jegyárba, s nem felárként tüntetik fel, mert ez bizalmatlanságot kelt. (A felárat a vevő a jegyeladó által rátett többletnek gondolhatja.)



A költségemelkedések és a várható jegydrágulások ellenére az IATA komoly forgalomnövekedést jósol. Eszerint 2000--2004 között az utasforgalom 5,6, az áruszállítás 6,7 százalékkal bővül. Előrejelzésében azonban hangsúlyozza, hogy a növekedés ellen hatnak a kerozinárak, amelyek ma a légitársaságok működési költségeinek 18 százalékát képviselik, míg két éve ez csak 12 százalék volt. A Lufthansánál például a kerozinköltség 64,6 százalékkal nőtt. Az egy repülőgépülésre vetített hozam csökkenését is figyelembe véve az összes légitársaság együtt az idén 2 milliárd dolláros nettó profitot mutat majd fel 156 milliárdos bevétel mellett.





Csökkenő haszon a jegyárakban Részben a magas kerozinárak miatt november 1-jétől 4-7 százalékkal emelkednek a Légifuvarozók Nemzetközi Szövetségéhez (IATA) tartozó légitársaságok járatain az irányadó díjtételek -- a kelet-európai célállomásoknál 5-7, a nyugat-európaiaknál 4-6 százalékkal. A lapunk által megkérdezett cégek jórészt még kivárnak, holott például a Malév az idén a múlt évi 12 milliárd forint kétszeresét költi üzemanyagra. K. K.--M. N.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.