BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átállítják óráikat a taxisok

Háborognak a taxisok, az APEH ugyanis visszavonta egy hét éve kapható taxaméter forgalmazási engedélyét, és a meglévők is csak alkatrészcsere után használhatók. A költségek jórészt a fuvarozókat terhelik. A gyártó nem érzi felelősnek magát a manipulálható óra miatt, az APEH pedig azzal érvel, hogy a legolcsóbb megoldást választotta.

A nyár elején közérdekű bejelentés nyomán tudta meg az APEH, hogy az egyik taxiórafajta -- amelynek vásárlását 1993 végéig 30 ezer forinttal támogatta az állam -- manipulálható. "Ügyes" szakemberek ugyanis rájöttek, hogy ezt a korábban teljesen biztonságosnak tartott órát is "feledékennyé" lehet tenni, és azokat az utakat törölni lehet a memóriából, amelyekről a taxis nem adott számlát.



Értesüléseink szerint a fuvarozók komoly összegekért adják-veszik azt az információt, melyik órát miként lehet manipulálni, s ily módon eltitkolni a bevétel jó részét.



Az APEH elő lépése az volt -- tájékoztatta a Világgazdaságot Hajdu Miklósné, az adóhivatalnál működő Országos Pénztárgép és Taxaméter Technikai Bizottság elnöke --, hogy ellenőrizte a bejelentést, majd felvette a kapcsolatot a gyártóval. Az AP--501-es és 506-os Printax gépeket a szolnoki Elektrosoft Kft. azután kezdte forgalmazni, hogy megkapta a fenti bizottság és az Országos Mérésügyi Hivatal engedélyét.



Ahhoz, hogy az egykor nettó 32 ezer -- állami támogatás után viszont csak 2 ezer -- forint árú óra az APEH szabta határidő, december 20. után is használható legyen, ki kell cserélni egy fontos egységet, a nettó 8 ezer forintba kerülő úgynevezett mikrokontrollert. A szervizdíj további bruttó 3500 ezer forint.



A taxisok úgy vélik, hogy a több mint 4 ezer óra esetében ez 30 millió forintot meghaladó árbevételt hoz a gyártónak, és persze a szervizek is jól járnak. Felvetik a kérdést: miért nem a gyártó vállalja az anyagi felelősséget a hibás termékért?



Nagy Gábor, az Elektrosoft Kft. igazgatója lapunk kérdésére kijelentette, szerintük a termék nem hibás, és végül is minden műszerbe bele lehet babrálni. Az új mikrokontrollert -- amely külső behatás esetén leállítja a gépet, hogy csak szerviz kapcsolhatja be -- is önköltségi áron adják. A korábbiak miatt elhárítják a felelősséget, mert a külső beavatkozás olyan jellegű volt, mely lehetetlenné tette az óra rendeltetésszerű használatát.



A taxaméter-bizottság arra törekedett, hogy minél kisebb teher háruljon az órahasználóra, ezért nem írta elő új készülék beszerzését 60-80 ezerért. Inkább a mikrokontroller önköltséges értékesítésére kötelezte a gyártót, s hogy ne építse be az árba az új program fejlesztését. Emellett azzal is megtakarítható néhány ezer forint, hogy ebben az esetben nem kell minden órát egyenként hitelesíttetni az OMH-nál. Az APEH azért választotta ezt a megoldást, mert kimutatásai alapján a taxis vállalkozók mindig is a legalacsonyabb jövedelműek között szerepeltek.



Azt ugyanakkor sem az Elektrosoft, sem az APEH nem mondta ki, hogy erre az egészre nem került volna sor, ha nem akartak volna csalni egyes taxisok, akik egyébként nem titkolják, csupán a nevüket hallgatják el, hogy valamilyen módon mindenki csal a szakmában.



Ezt látszik alátámasztani a fővárosi közgyűlés kereskedelmi és fogyasztói érdekvédelmi bizottsága, amely azt javasolja, hogy a jelenleginél nagyobb létszámmal és szigorúbban ellenőrizzék a taxikat.



Az idei idegenforgalmi szezonban a társhatóságokkal együtt összesen 1691 taxit ellenőriztek, és ezekből 546 működését kifogásolták. Összesen 112 engedélyt vontak be, és mintegy 7 millió forint bírságot szabtak ki. Az engedélybevonás okai között szerepel a nyugtaadás elmulasztása, a hatósági ár túllépése (éjszakai tarifa nappali alkalmazása), valamint a hamis számlaadás és az okmányok hiánya. A bizottság megfontolandónak tartja a taxaméterek egységesítését is.


Visszavonták a manipulálható készülékek engedélyét Háborognak a taxisok, az APEH ugyanis visszavonta egy hét éve kapható taxaméter forgalmazási engedélyét, és a meglévők is csak alkatrészcsere után használhatók. A költségek jórészt a fuvarozókat terhelik. A gyártó nem érzi felelősnek magát a manipulálható óra miatt, az APEH pedig azzal érvel, hogy a legolcsóbb megoldást választotta. Demeter Kálmán-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.