BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Merev piaci struktúrák

Az elmúlt év októberében tizennyolc uniós tagország értesítette levélben Brüsszelt arról, hogy még nem sikerült maradéktalanul átültetniük saját jogrendszerükbe az egyébként január 1-jével életbe lépett új közösségi energiaipari irányelveket. A késedelem azért is súlyos, mert mára nyilvánvaló, hogy a korábbi irányelvek nem váltották be maradéktalanul a piacnyitással kapcsolatos eredeti nagyfogyasztói várakozásokat. Ezzel együtt az árampiac megnyitása után öt, a gázpiac felszabadítása után három évvel a nagyfogyasztók kevesebb mint fele váltott szolgáltatót a tagországokban - áll a Brüsszel által nemrég publikált negyedik benchmarkingjelentésben, amelynek célja a közösségi energiapolitikai irányelvek érvényesülésének értékelése.

A jelentés készítői kitértek rá, hogy a liberalizáció értékelése során nem elég csak azt vizsgálni, hogy a nagyfogyasztók mekkora része váltott szolgáltatót, az alternatív szolgáltatók nemzetiségét is érdemes áttekinteni. Sok esetben ugyanis a felhasználók csak egy másik hazai szolgáltatót választhattak, a külföldi befektetők alacsony piaci részesedései, illetve az infrastruktúrák hiányosságai miatt. A külföldi szolgáltatók részesedése sok helyen még a húsz százalékot sem éri el. Kivételt csak azok a szomszédos tagországok képeznek, ahol a szolgáltatók azonos külföldi befektetők kezében vannak.

Az árak alakulását illetően a jelentésből kiderül, hogy reálértéken az energiaárak alacsonyabbak az 1995-ös szintnél, bár az elsődleges energiaforrások árának emelkedését követve az elmúlt másfél évben növekedtek. A földgáz ára az olajárakat követve ma magasabb a tíz évvel ezelőttinél. Az árcsökkenés normálisnak tekinthető, miközben a drágulás kellemetlen a fogyasztók számára abban a helyzetben, amikor a körülmények folytán erősen korlátozott a szolgáltatóváltás lehetősége és kedvezőtlen a piaci struktúra.

Az ajánlások megfogalmazásakor Brüsszel elsősorban azt vette figyelembe, hogy a nemzeti energiapiacok integrációja késik, ezért a határokon átnyúló villamosenergia-kereskedelem nem tud kiteljesedni, így folytatni kell a már megkezdett infrastrukturális fejlesztéseket. A jelentés szerint a gáziparban is szükségszerű a hálózati beruházások ösztönzése. Ugyanakkor a piaci struktúra átalakítása sem kerülhető el a piac élénkítése szempontjából, tekintettel arra, hogy számos tagországban máig egy-egy meghatározó társaság kezében van a gáz-, illetve a villamosenergia-ipar.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.