BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre jobb üzlet a cseppfolyósított földgáz

Miközben Magyarországon a magas költségek miatt végleg az asztalfiókba kerültek a cseppfolyósított földgáz (LNG) kereskedelmét segítő beruházások tervei, addig szerte a világon óriásüzletek születnek az energiahordozó gyártására, szállítására. Nem véletlenül: a kereslet felfutása miatt az LNG-üzletág robbanásszerű fejlődésnek indult.

Az elmúlt napokban kötött dollártízmilliárdos üzletek is azt bizonyítják, hogy egyre jobb üzlet a cseppfolyósított gáz (LNG) gyártása és kereskedelme. Ebben egyfelől a gyártási technológia olcsóbbá válása, a szállítási kapacitások növekedése, másfelől az emelkedő energiaárak játszanak szerepet. Szakértői számítások szerint az LNG-terminálok létesítésének költsége az elmúlt évtizedekben gyors ütemben csökkent, a Shell adatai legalább hatvanszázalékos áresésről tanúskodnak.

Ennek következtében az LNG versenyképessé vált minden olyan esetben, amikor a földgázt csővezetéken 3500 kilométernél távolabbról kellene szállítani. Molnár László, az Energiaközpont Kht. ügyvezető igazgatója a Világgazdaság érdeklődésére elmondta, hogy miután az LNG alapanyaga a földgáz, annál mindenképpen magasabb lesz az ára, ugyanakkor számos térségben ez az egyetlen megoldás a növekvő földgázigény kielégítésére. Hozzátette, hogy az első szállítások az LNG-korszak kezdetén Algériából indultak Franciaországba, vagyis közeli célállomásokra, míg ma már az óceánokat átszelő óriástankerek százai üzemelnek. A LNG-üzletet ugyanakkor komolyan fenyegeti a terror, hiszen a tankereknek és a termináloknak is rendkívül nagy az energiakoncentrációja, egyes elemzők az atomerőművekhez hasonlítják ezeknek a létesítményeknek, berendezéseknek a veszélyeztetettségét.

Magyarországra egyelőre nem éri meg cseppfolyós gázt szállítani, a szükséges infrastruktúra kiépítése az Adrián ugyanis túlságosan drága lenne. Korábban felmerült egy dunai terminál esetleges megépítése, de annak dollármilliárdokban mérhető költségei teljes mértékben gazdaságtalanná tennének egy ilyen fejlesztést. Magyarország földgázfelhasználása, a meglévő csővezetéki kapcsolatok és az előkészületben lévő Nabucco vezeték szinte kizárttá teszi, hogy valaha is érdemes legyen a Dunán cseppfolyósított földgáz szállításán gondolkodni.

Katarban persze más a helyzet. Az állami tulajdonban lévő Qatar Petroleum vezetői sorra kötik az óriásüzleteket. A napokban csaknem hétmilliárd dollár értékű LNG-üzletet hoztak tető alá a Royal Dutch/Shell-lel. A holland-brit energiaóriás 30 százalék erejéig bevásárolta magát a Qatar Gas 4 nevű projektet lebonyolító vegyesvállalatba, melyet az arab ország északi részén feltárt földgázkincs hasznosítására hoztak létre - írja a MarketWatch. A 25 évre szóló kontraktusban egy cseppfolyósító üzem létrehozása is szerepel, ahol mínusz 162 fokra hűtik le és tömörítik a gázt, előkészítve így a tengeri szállításra. Ennek a munkafázisnak a költségvonzata a legmagasabb.

A gázmező napi 40 millió köbméternyi földgázt szolgáltat majd a gigantikus feldolgozónak. (Ez a mennyiség éppen a fele egy átlagos téli nap gázfelhasználásának Magyarországon.) A lehűtött gázt speciális tankerekkel amerikai és nyugat-európai terminálokba szállítják, ahol delikvidálják, azaz "kiengedik", mielőtt betáplálnák a hálózatba. A cseppfolyósító üzemben 10,42 milliárd köbméter földgázt dolgoznak fel, a szállítások 2010-2012 között indulnak majd.

A shelles üzlet "eltörpül" a hét elején az ExxonMobillal kötött szállítási szerződés mellett. A világ legnagyobb olajcége ugyancsak a Qatar Petroleummal hozott létre egy közös vállalatot LNG szállítására. Az új cég 12,8 milliárd dollárt fordít a Qatar Gas 2 projekt kivitelezésére, melynek kapacitása Magyarország teljes éves gázszükségletének felel meg. Katarból az Exxon a nagy-britanniai Milford Haven kikötőjébe szállítja az LNG-t már 2008-tól.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.