Közel 15 százalékkal, nettó 154,7 milliárd forintra emelkedtek a magyarországi reklámköltések 2004-ben - derül ki a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) tegnap nyilvánosságra hozott legfrissebb becsléséből. Ez az utóbbi öt évet tekintve a legnagyobb mértékű emelkedés.
Skriba Judit, az MRSZ alelnöke az adatok ismertetésekor jelezte: a legdinamikusabb növekedést tavaly az internetes reklámpiac érte el, amely 60 százalékkal, 3,5 milliárdosra nőtt. Hangsúlyozta azonban, hogy a reklámtortából továbbra is a televízió és a sajtó részesedik a legnagyobb mértékben. Mint mondta: a tévécsatornák vezető szerepe ezúttal jobban látszik a számokon is, azok után, hogy a korábbi években fej fej mellett haladt a két szegmens. A televíziós reklámpiacot 2004-ben 63,8 milliárdosra, a sajtót 60,3 milliárdra becsülte az MRSZ. Skriba Judit úgy véli, a sajtó erősíteni fogja pozícióját a jövőben. A nemzetközi helyzetet érzékeltetve kitért arra is, hogy 2003-ban Németországban a sajtó 66, míg Auszt-
riában 53,7 százalékkal jelentős fölénnyel bizonyult a legnagyobb piaci szereplőnek.
Elmondta azt is: tavaly nagyon attraktív növekedést produkáltak itthon a rádiók. Ez részben a Slágernek köszönhető, amely 42 százalékkal több hirdetési bevételt könyvelt el, mint 2003-ban, de erősödtek a helyi adók is. A közterületi reklám kilencszázalékos szeletet tudhat magáénak, míg a mozi részesedése egy százalék körül mozog.
Magyarországon a reklámköltések értéke folyamatosan nő. Az MRSZ 2000 óta becsüli nettó értéken a költést, az eltelt öt évben 111,6 milliárdról 154,7 milliárdra emelkedett a piac mérete. A TNS Media Intelligence (korábban Mediagnózis) 1991 óta publikálja a listaáron számolt adatokat. Az ő felmérésük szerint 438,7 milliárdot költöttek tavaly reklámokra. A különbség oka főleg a barterek, mennyiségi kedvezmények rendszerének jelentős növekedése.
Az MRSZ és a TNS nem készít becslést a jövőre vonatkozóan, a Mediaedge:cia médiaügynökség kutatási divíziója, a MediaLab viszont igen. Előrejelzései szerint 2005-ben várhatóan 161 milliárdosra növekszik a hazai reklámpiac. Úgy véli, a nagy televíziók nem fogják tovább erősíteni részesedésüket, a tematikus adók viszont igen. A cég 2004-től már az internetet is vizsgálja, a MediaLab úgy véli, az online reklámokra 2005-ben 4,1 milliárd forintot fordítanak. (SK)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.