BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

USA: gondban a légitársaságok

Újabb áldozatok lesznek, és erősödik a fúziós kényszer – ez az idei kilátás az amerikai légitársaságok számára, és ezeket egyre-másra támasztják alá az elmúlt napok-hetek hírei. Még akkor is így van ez, ha az üzemanyagárak jelenleg az elviselhető tartományban vannak. Mindent összevetve úgy tűnik, beigazolódik az évezred eleje óta hangoztatott jóslat: az évtized végére csak 3-4 tömörülés marad életképes, és az is elképzelhető, hogy a következő évtizedben már külföldiek diktálják a tempót az Egyesült Államokban.

Az egyre mélyülő válság és a tavalyi magas kerozinárak nagy sebeket ejtenek ezen az ágazaton is, a lakosság és a cégek egyre jobban meghúzzák a nadrágszíjat. A hét vezető amerikai légitársaságnál az utasforgalom tavaly decemberben 5,2 százalékkal maradt el az egy évvel azelőtti azonos időszakhoz képest, s az idén további csökkenés várható. Szinte mindegyik visszavágja a kapacitást, az átlag 7–15 százalék között mozog. Hiába csökkentik azonban a kapacitást – lemondva sok repülőgép-rendelést (ezzel több ezer embert az utcára juttatva a Boeingnál) – a költségcsökkentésnek ez a módja nem lehet hatékony hosszú távon, hiszen amikor megint növekedésnek indul a kereslet, már csak késve és drágábban lehet új beszerzésekről dönteni.

Jobb lenne társakat találni, vagyis egybeolvadni, bár ezt az idén nagyon gátolja, hogy nehéz hitelhez jutni. Azoknak van esélyük, akik már a válság előtt megkezdték a fúziós folyamatot. A Delta Air Lines ez évtől teljesen a maga ura lehet a bekebelezett Northwest Airlinesnál, és az ősszel befejezett tárgyalások hírére a United Airlines is felgyorsította fúziós előkészületeit a Continental Airlinesszal. Két szék között a pad alá kerülhet ily módon az American Airlines, amely még nem kötelezte el magát hazai vállalatnak, viszont visszaeshet a harmadik helyre. Talán nem véletlen, hogy szorgalmazza a tárgyalásokat a British Airwaysszel (BA). Ezek azonban nem formális összefonódásról, hanem „csak” a legszorosabb kereskedelmi kapcsolatrendszerről szólnak.

Több amerikai légitársaság összefogott a kisebb méretű repülőgépeket gyártó cégekkel, és együtt lobbiznak Washingtonban azért, hogy mintegy négymilliárd dolláros mentőcsomaghoz jussanak. Azt remélik, hogy az Obama-kormányzat adócsökkentésekkel segít, illetve azzal, hogy 2,2 milliárd dollárt ad a repülőgépek korszerűbb érzékelő rendszerének kiépítéséhez. Ezzel lehetővé válik, hogy sűrűbb lehessen a légtér, kisebb az üzemanyag-felhasználás és kevesebb a késés.

Az amerikai légicégek egyre rosszabbul viselik, hogy a már-már mérhetetlen sebességgel globalizálódó légi közlekedésben nem ők vezénylik a menetet. Napnál világosabb, hogy az európaiak és az ázsiaiak előrébb járnak. A BA az Iberiával szeretne egybekelni, a vén kontinens legerősebbje, az Air France-KLM holding még a roncs Alitaliából is vesz egy kisebb tulajdonrészt, csak hogy szilárdítsa helyzetét. A nagy étvágyú Lufthansa eközben megállíthatatlannak tűnik: egymás után falja fel a cégeket, először a Swisst, majd a Brussels Airlinest, legutóbb pedig az Austrian Airlinest, de még nem mondott le az Alitaliáról sem.

Az amerikaiak megmentője lehet, de a belső pozícióikat gyengíti, hogy erősödőben van a külföldi befektetőkre vonatkozó korlátozások enyhítéséért küzdő helyi és nemzetközi lobbi. Most még legfeljebb csak 25 százalék lehet a külföldi tulajdon aránya, de Brüsszel sürgeti, hogy 2010-ig – vagyis gyakorlatilag az idén – emeljék ezt a korlátot egészen 50 százalékig vagy még tovább. Ugyancsak szorgalmazza, hogy a transzatlanti útvonalakon kívül – erre az Open Skies megállapodás ad lehetőséget – az európai légitársaságok az amerikai belső piacon is elindíthassák járataikat. MN

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.