Késedelmesen állíthatja szolgálatba a rövid távolságokra használt új A320-as típusú járműveit több európai diszkont-légitársaság és néhány, hagyományos üzleti modellt követő légicég. Ez vált véglegessé, miután a gyártó Airbus a napokban bejelentette: a gazdasági válság miatt októbertől a havi 36 helyett csak 34 repülőgép összeszerelését fejezi be. A toulouse-i telephelyen azt is közölték, hogy a tervekkel ellentétben nem növelik, hanem szinten tartják (havi 8,5 darab) a hosszabb távolságokra használt A330/A340-es modell kibocsátását.
Hétfőn az Airbus közel-keleti részlegének vezetője sürgette, hogy a francia államhoz hasonlóan a cég anyavállalatában, az EADS-ben tulajdonos Németország, Nagy-Britannia és Spanyolország is járuljon hozzá több milliárd euróval a repülőgép-megrendelések szinten tartásához. Párizs a közelmúltban bejelentette, ötmilliárd eurót különített el erre a célra, de a többi érdekelt állam eddig adós maradt a vállalásával. Az EADS egyébként éppen hétfőn cáfolta, hogy további egy évvel elhalasztja az A400M katonai szállító repülőgép gyártásának megindítását.
Tom Enders vezérigazgató szerint átmeneti lassulás jön az évtized végén, s 2011-től ismét a termelés korábbi vagy még magasabb szintjére kell beállni. „Nem kincstári optimizmusról van szó, elegendő, ha megnézzük: a világon jelenleg 6000 repülőgépet ítéltek lecserélésére, vagy azért, mert teljesen elöregedett, vagy azért, mert a felhasználó korszerűbbre, energiatakarékosabbra akarja leváltani, s ezzel sok milliárd eurót vagy dollárt megspórolni” – érvelt az újabb fejlesztések mellett.
Az Airbus már tavaly októberben érzékeltette, az idén nem tudja olyan mértékben növelni a termelést, mint eredetileg gondolta. Akkor azonban még nem volt szó csökkentésről. A válság viszont gyorsan átírta a terveket, mivel egyre több légitársaság halasztotta el a rendelést, vagy nem élt a korábban jelzett opciós joggal.
Egyelőre úgy tűnik, az Airbusnak van hova lassítania, hiszen az elmúlt években nagyon felpörgette a termelést, és visszavette a vezetést a Boeingtól. Thomas Schmidt-Mumm, a közép- és észak-európai vevőkért felelős alelnök lapunknak ezt azzal támasztotta alá, hogy a százszemélyes és annál nagyobb kategóriában a 2008-as nettó rendelésállományt tekintve 54:46 százalék a megoszlás az Airbus és a nagy versenytárs Boeing között, az Európában kedvelt keskeny törzsű A320-as családnál szinte egyenlő, 49:51 az arány, a hosszú távra használt gépeknél viszont tetemes az előnye, 75:25 százalék.
Sok szakértő szerint az Airbus manőverezési képességét segíti, hogy termékpalettája az elmúlt tíz évben teljesen kiépült, megszilárdult, illetve kiszélesedett. A felhalmozott készpénzt azonban jóval gyorsabban kell a késésben lévő programjaiba pumpálni, mint a cégvezetők azt képzelték. Két évvel elmaradt például az A380-as szupernagy jármű és az A400M jelű katonai teherszállító projektjével, s mindkettőnél sok milliárd euróval túllépték a tervezett költségvetést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.