BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mínuszok a hűtőgépekben

Darabszámban legalább 10 százalékot zsugorodott tavaly a háztartási berendezések magyarországi piaca, de a márkagyártók bevételében még ennél is nagyobb arányú, 16 százalékos volt a visszaesés – értesült a Világgazdaság. A negatív mutatókban leginkább a globális válság hatásai érhetők tetten, de a terület megérzi a magyar gazdaság korábbról eredeztethető gyengébb teljesítményét is. Gyártók és kereskedők egyaránt szenvedő alanyai a piaci mínuszoknak. Az előbbiek közül – mint lapunk korábban megírta – márciustól felszámolja önálló képviseletét a Beko, de jelentős hátrányba került a másik török márka, a Vestel is. A kereskedők közül pedig – mint ismert – az egyik meghatározó hazai szereplő, az Elektropont ment csődbe, a cég eladásai képviselték a piac közel egynegyedét. Nehezíti az értékesítést a kölcsönforrások beszűkülése, az utóbbi években ugyanis a hitelre vásárlók aránya a teljes piacon belül elérte a 40 százalékot.

A magyarországi piacon, ahol évente 1,0-1,1 millió új háztartási nagyberendezés talál gazdára, az egyes termékcsoportok keresettsége között nagyok az eltérések. (Idesorolják a mikrohullámú sütőket, a porszívókat azonban nem, utóbbiak a kis háztartási eszközökhöz tartoznak.) Tavaly főként a hűtőgépekből fogyott a korábbi évekhez képest jóval kevesebb, de a tűzhelyekből és a mosógépekből is visszaesett az értékesítés. A legkisebb mértékű csökkenést a mosogatógépeknél regisztrálták, ez ugyanis a piacnak az a szegmense, ahol a hazai háztartások ellátottsága még mindig viszonylag alacsony – derül ki az Európai Fehérárugyártók Szövetsége (CECED) Magyarország Egyesülésének összesített mutatóiból. Az egyesülés statisztikája ugyan nem fedi le a teljes hazai piacot, nem tartalmazza például a távol-keleti, főként a dél-koreai márkákat (LG, Samsung stb.), de a tendenciákat mindenképpen mutatja – mondta lapunknak Belényesi Zsolt, a CECED magyarországi elnöke. Úgy látja, mind az ágazat, mind Magyarország helyzetén javíthatna, ha más uniós országhoz hasonlóan nálunk is elindulhatnának az energiamegtakarítást célzó és államilag támogatott készülékcsere-akciók. Példaként Spanyolországot és Olaszországot említette, utóbbiban a kevesebb energiát fogyasztó hűtőgépeket vásárlók 200 eurót leírhatnak a személyi jövedelemadójukból. Hozzátette: vizsgálatok bizonyítják, hogy a ma kapható mosógépek energiafogyasztása 40, vízfogyasztása 60 százalékkal kisebb a húsz évvel korábbi modellekénél.

Az idén sem számít kedvezőbb piaci fordulatra Bolváry Gellért, az Indesit Hungary Kft. ügyvezetője. Az olasz márka képviselője szerint darabszámban további 8 százalékot csökkenhet a piac, a gyártók újabb tartalékokat legfeljebb a költségek optimalizálásában találnak. A forint jelentős gyengülése minden korábbinál nagyobb áremelkedést generálhat a piacon, az év egészére vetítve mintegy 20 százalékos drágulást jelez előre a cégvezető.

Azok a gyártók szenvedik meg jobban a válságot, amelyek nem költöttek eleget kutatás-fejlesztésre az elmúlt években – hangsúlyozta Gerő László, az ugyancsak olasz Candy magyarországi vezetője. Úgy látja, a nehéz időkben nemcsak az árral, hanem az innovatív funkciókkal – mosógépeik esetében például a kilokalkulátorral – lehet észrevétetniük magukat a gyártóknak. Márciustól szerinte átlagosan 6 százalékkal fizetünk többet a háztartási gépekért.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.