Az elmúlt napokban újabb autókereskedők jelentettek csődöt. Több tucat szalont most is árulnak, és nem tudni, mennyien húzzák le a rolót az idén. Több Suzuki-kereskedő zárt be, az erőltetett eladásba belefogó, más márkákat (Skoda, Citroën, Chevrolet) értékesítők egy része is bajban van. Megszűntek a kereskedőknek nyújtott forgóeszközhitelek, és az a PSZÁF-előírás is hátrányosan érinti a vállalkozásokat, hogy legalább 20 százalékos önrész kell a vevőtől, a futamidő max. 96 hónap lehet.
A bajok nem az autóvásárlások már két évvel ezelőtt, tehát a világválságot megelőzően bekövetkezett szűkülésével kezdődtek. Azt még valahogy kigazdálkodták, ám a világválság miatt a bankok kiemelt kockázatúnak minősítették az autógyártást és a -kereskedést egyaránt. Emiatt gyakorlatilag megszűntek a kereskedőknek nyújtott forgóeszközhitelek.
„Forgótőke nélkül nem lehet életben maradni, és október óta ez okozta a likviditási gondjainkat” – mondta a márciusban csődbe ment Ász-Auto vezetője, Verhás Dániel, hozzátéve: ma mindenki a csőd felé menetel, s aki tagadja, nem mond igazat.
Erre a kereskedők egyharmada simán rábólintana, ám a szakmát az is katasztrofálisan érintette, hogy a PSZÁF előírta: csupán legalább 20 százalékos önrésszel és legfeljebb 96 hónapos futamidővel adható a
A felügyelet az elsősorban a Suzuki által hirdetett, nulla önerővel tíz évre adott hitelek miatt 2007 tavaszán kiadott egy körlevelet.