Cégvilág

Egyre több gépi mosogatószert veszünk, egyre drágábban

Ahogyan terjednek a mosogatógépek, úgy változik a kézi és gépi mosogatószerek iránti kereslet is. A piacot domináló kézi szegmens kiskereskedelmi forgalma 10 százalékkal emelkedett 2008 szeptember-2009 augusztusban, az előző hasonló időszakhoz képest.

Ugyanakkor a gépi szegmensé 30 százalékkal nőtt, a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint. Gyorsan bővül a kereslet gépi mosogatószerek iránt. Összességében a mosogatószerek piacmérete a 2009 augusztussal záródó egy évben megközelítette a 11 milliárd forintot. A forgalom nagyarányú növekedésének fő oka az áremelkedés. A gépi mosogatószer mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 18 százalékkal magasabb idén július-augusztusban, mint a tavalyi hasonló periódusban; a kézi mosogatószeré pedig 17 százalékkal. 

A mosogatószer az egyik legnagyobb forgalmú háztartási vegyiáru kategória. A Nielsen által vizsgált 60 kategória közül csak a mosószer, toalett papír, pelenka, dezodor, tusfürdő és öblítő előzi meg. A kereskedelmi forgalomból kétharmad jut a kézi, egyharmad pedig a mosogatószerekre, értéket tekintve, a legfrissebb adatok szerint.

A bolti eladás a gép szegmensben erősen koncentrált. A modern háztartásokban használatos terméket főleg a modern bolttípusokban vásárolják. Jelenleg 54 százalék a hipermarket részaránya, az előző évi 57 százalékkal szemben. A főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatornára 18 százalék jut, a legutóbbi adatok szerint.

Ennél a szegmensnél a vegyiáru szaküzlet nagyobb fontossággal bír, mint a kézi mosogatószereknél. A vegyiáru boltok piaci részesedése a gépi szegmensben 22 százalék a legutóbbi évben. Így a 400 négyzetméteres és kisebb hagyományos üzletekre mindössze 6 százalék jutott.
   
Ehhez képest jóval inkább megoszlik a kézi mosogatószer forgalma. A hipermarket vezet (31 százalék), a 401-2 500 négyzetméteres (26) és az 51-200 négyzetméteres (16) csatorna előtt. További sorrend: vegyiáru szaküzlet (12), 50 négyzetméteres és kisebb (8), valamint 201-400 négyzetméter (7). A gyártói márkás mosószerek piaci pozíciója erős. A kereskedelmi márkák részaránya ugyanis a mosószer teljes bolti forgalmából csak 16 százalék, a legutóbbi tizenkét hónap Nielsen-adatai szerint.

szupermarket eladás gépi gyártói márkás hipermarket szegmens mosogatószer szaküzlet vegyiáru áremelkedés
Kapcsolódó cikkek