Cégvilág

"Ingyen" csengőhang a netről? – Nem árt az óvatosság

Az Európai Unió illetékesei a közelmúltban zárták le a mobiltartalmakat (csengőhangok, képernyővédők) árusító weboldalak vizsgálatát. A 18 hónapon át tartó akció során a weblapok 75 százalékával kapcsolatban indult eljárás megtévesztő árfeltüntetés és nem megfelelő információszolgáltatás miatt.

A nemzeti hatóságok 301 ügyben indítottak vizsgálatot, ezek 70 százalékában az eljárás lezárult. 52 százalék esetében a hibákat kijavították, 17 százalékot tett ki azoknak a honlapoknak a száma, amelyek működését beszüntették. A vizsgált weboldalak több mint fele kifejezetten gyermekeket célzott, rajzfilmfigurák és ismert filmszereplők bevonásával. Az egészét átfogó, 18 hónapos vizsgálat során három probléma volt a legjellemzőbb.

A weblapok 41 százalékánál szabálytalanság merült fel az árfeltüntetés kapcsán. Sok honlapon nem vagy csak részben jelezték a szolgáltatás árát, így több esetben a fogyasztók csak akkor tudták meg, mennyiért vásároltak mobilos tartalmat, amikor megkapták a számlát. Jellemző, hogy ezek a weboldalak nem jelzik világosan, hogy előfizetésről és nem egy-egy termék megvásárlásáról van szó.

75 százalék nem tájékoztatott megfelelően a kereskedővel kapcsolatos tudnivalókról, például nem tüntette fel a cég nevét, székhelyét vagy elérhetőségeit.

A vizsgált oldalak 35 százaléka félrevezető információkat tett közzé, a szerződése feltételeivel kapcsolatos tudnivalók nehezen fellelhetőek voltak vagy nehezen olvashatóak voltak.

Ezen a csoporton belül 28 százalékot tett ki az olyan weboldalak aránya, amelyek ingyenesként hirdették termékeiket, félrevezetve a fogyasztókat, akik később tudták meg, hogy hosszú távra szóló előfizetést vásároltak.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország megkereste ezzel kapcsolatban a Nemzeti Hírközlési Hatóságot (NHH). A szervezet szóvivője elmondta: a hatóság jelenleg dolgozik egy olyan szabályozás kialakításán, amely nagyobb védelmet nyújt az ügyfeleknek az emelt díjas sms-sel fizetett szolgáltatások igénybevételekor. A tervek szerint a fogyasztók csak akkor kaphatnának ehhez hasonló ajánlatokat, ha előtte mobilszolgáltatójuknál egyértelműen jelezték, hogy igényt tartanak erre. Az NHH célja, hogy ne lehessen hamis adatokkal regisztrálni hasonló előfizetésre, illetve ne lehessen más nevében előfizetni a mobiltartalom-szolgáltatásra. A Hatóság úgy látja, rövidesen életbe léphet a mobilos ügyfelek nagyobb védelmét szolgáló szabályozás.

Európai Fogyasztói Központ mobilszolgáltató mobil NHH EFK csengőhang sweep
Kapcsolódó cikkek