BUX 51,268.65
+1.07%
BUMIX 4,277.37
-0.33%
+1.88%
OTP 17,580
+1.71%
KPACK 9,000
-1.64%
0.00%
0.00%
+0.26%
+1.68%
ZWACK 16,700
0.00%
0.00%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,350
-1.10%
0.00%
0.00%
+0.59%
-2.69%
-1.32%
+0.47%
-3.64%
+0.77%
OTT1 149.2
0.00%
-0.83%
MOL 2,456
+0.90%
+6.54%
ALTEO 1,760
+2.92%
-2.44%
0.00%
EHEP 1,740
-1.42%
0.00%
-1.11%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.27%
-0.59%
-3.88%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
+2.50%
-0.44%
+3.05%
+5.65%
-1.54%
NUTEX 16.18
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Sorra dőlnek a lakókocsigyártók - Itthon még reménykednek

Végigsöpört a válság a három legnagyobb német kempingjármű gyártón. A sort 2008 őszén a Knaus Tabbert kezdte, amelynek magyar leányvállalata arra készül, hogy a Knaus családtól megvegye telephelyét.

A nagymúltú Westfalia másodikként most január végén jelentett csődöt, miután csak a tavalyi első fél évben 70 százalékkal csökkent a rendelésállománya. Az ismert lakóautógyártó, a szintén német Hymer forgalma is erősen esett: sajtójelentés szerint a tavalyi nyomasztó első fél év után a szeptember elsején kezdődött üzleti évük első negyedében további 8 százalékkal, 13,1 millió euróval csökkent a forgalom a 2008 őszén elérthez képest. Ezért - akárcsak az iparág többi vállalata - felhagyott a készletre való gyártással, és csupán a beérkezett rendelések alapján állnak munkához.

A Hymer 190 főt foglalkoztat az elzászi Cernay-ben található gyárában, amelynek sorsa bizonytalan. A német anyacég leállítaná a termelést március 31-én, ám a gyár francia vezetősége csökkentett kapacitással - egy gyártósorral és 50 alkalmazottal - folytatná a termelést. A mai állás szerint a 180 elbocsátás előtt álló dolgozó fejenként 20 ezer eurós végkielégítést kap, a gyár pedig az első negyedévben 340 lakókocsit készít. Hasonlóan mentek a dolgok Nagyorosziban a Knaus Tabbert Kft.-nél, amíg az elmúlt év első felében a társaság új tulajdonosa, a holland HTP csoport - fél év kihagyás után - ismét meg nem indította a termelést.

Most viszont az a jó hír, hogy márciusban megveheti telephelyét a Knaus családtól a nagyoroszi székhelyű Knaus Tabbert Kft., és így mód nyílik arra, hogy a Drégelypalánkon - bérelt üzemben - működő 45 fős varrodát a központba költöztessék. A fennállása 18 éve alatt az utolsó időkig nyereséges nagyoroszi cég egy 1995-ben kelt szerződés alapján bérli több mint négyhektáros telephelyét a 2008 őszén csődbe ment csoportot alapító Knaus családtól. A HTP pedig nagyjából egy éves tárgyalások eredményeként tudott megállapodni Knausékkal, így a nagyoroszi társaság költséggazdálkodási szempontból előnyösebb helyzetbe kerül.

Más tekintetben azonban sok a gond - mondta Botka József, a három évvel ezelőtti 350-nel szemben már csak 130 embernek munkát adó társaság ügyvezetője. A nagyoroszi cég egyik kapós terméke volt az Eifelland lakókocsi család, amelyből évente 2000-2200 darabot gyártottak. A modellnév azonban a Knaus család birtokában maradt, így a nagyoroszi mérnökök most olyan lakókocsi tervein dolgoznak, amely megismételheti az Eifelland piaci sikereit. Botka József arra számít, hogy az új modell révén az éves lakókocsi kibocsátás eléri az ezer darabot. Ez a mai 2-3 járművel szemben naponta 4-5 legyártását jelentené a németországiaknál jóval olcsóbban dolgozó üzemben. A sorozatgyártás júliustól kezdődhet és bíznak abban, hogy a második fél évben ez már biztos alapot jelent legalább a rövidtávú tervek készítéséhez.

A FIAT Ducato alapjaira épülő saját fejlesztésű lakóautó, a Box Star megrendelés-állománya május végéig napi három, utána két darabra szól, és ez meglehetősen kiegyensúlyozott üzletmenetet tesz lehetővé. Némi reményre ad okot, hogy a januárban megtartott stuttgarti Caravan Motor Touristic kempingjármű szalonon bemutatták a német autóklub, az ADAC számára kifejlesztett négyszemélyes lakóautót, amelyből ötven darabot fognak szállítani a járműkölcsönzéssel is foglalkozó klubnak. 

A fentiek alapján az ügyvezető azt reméli, hogy 500 lakóautót és 800 lakókocsit gyárthatnak le az idén. Pedig a 2008. július végén zárult üzleti évben még 4790 lakókocsi és 420 Box Star hagyta el a gyárat. Aztán jött a hitelválság, amit az anyacég csődje követett.

A piac

A válság előtt mintegy 300 ezer lakókocsi és lakóautó kelt el Európában. Tavaly a 130 ezret sem érte az értékesítés. Az első fél évben még az olyan hagyományosan erős piacokon, mint a skandináv országok, illetve Svájc, 32, illetve 22 százalékkal estek az eladások. Ugyanakkor Csehországban és Szlovéniában ha viszonylag alacsony szinten is, de stabil a kereslet, míg a lengyel kereskedőknél csak a magyarok, szlovákok és románok jártak rosszabbul. A pénzügyi krízis miatt ugyanakkor az elmúlt évben Európa-szerte jelentősen nőtt a kempingek forgalma. Csupán Németországban 9 százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma.

Az olcsóbb nyaralást keresők azonban nem lendítették fel a kempingjármű forgalmat, mert az üdülő családok a kempingek telepített lakókocsijait bérlik a szállodai szobák helyett. Az úgynevetett static caravan szolgáltatás annyira népszerű lett, hogy Nagy Britannia Camping and Caravanning Clubjának taglétszáma tavaly 64 ezerrel 330 ezer fölé nőtt. A klubtagok ugyanis kedvezményesen vehetik igénybe az EU legtöbb kempingjét.

Az olcsóbb nyaralást keresők azonban nem lendítették fel a kempingjármű forgalmat, mert az üdülő családok a kempingek telepített lakókocsijait bérlik a szállodai szobák helyett. Az úgynevetett static caravan szolgáltatás annyira népszerű lett, hogy Nagy Britannia Camping and Caravanning Clubjának taglétszáma tavaly 64 ezerrel 330 ezer fölé nőtt. A klubtagok ugyanis kedvezményesen vehetik igénybe az EU legtöbb kempingjét.

-->

Kapcsolódó cikkek