Cégvilág

Hogyan vernek át az üdülési klubok?

Fogyasztók ezrei esnek áldozatul évente Európa-szerte az üdülési klubok csábító ajánlatainak, akik a luxus árak fejében csupán elenyésző, avagy semmilyen ellenszolgáltatásra nem számíthatnak. A joghézagokat kihasználó üdülési klubokkal szemben az igazságszolgáltatás szinte tehetetlen, az Európai Fogyasztói Központok Hálózata így azt tanácsolja, bele se menjünk üdülési klubokkal kötendő szerződésekbe.

Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata évek óta kiemelten foglalkozik az üdülési klubok által becsapott fogyasztók panaszaival. Az eddig tipikusan Nyugat Európában népszerű csalási módszer csak az Egyesült Királyságban évente mintegy 1 milliárd angol fontnyi kárt okoz a fogyasztóknak a brit Tisztességes Hivatala (Office of Fair Trade) felmérése szerint. Az üdülési klubok azonban mára már a magyar fogyasztók számára is egyre nagyobb veszélyt jelentenek, mondta el Dr. Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ Magyarország igazgatója.

W. Gáspár és neje 2008. november 6-án vettek részt a Holiday Club Hungary elnevezésű üdülési klub termékbemutatóján – ők a már megvásárolt üdülési klubtagságukat kívánták elcserélni. Az üdülési klub üzletkötője szóban tett egy ajánlatot, mely szerint a meglévő, 3,6 millió forintot érő üdülési jogukat hat hónapon belül értékesíti, ám az ajánlatot írásba már nem volt hajlandó foglalni az üzletkötő, mondván, hogy az „adott szó többet ér bármely szerződésnél és ajánlatnál”. 

A házaspár megváltotta újabb klubtagságát egy horvát szigeten található szálláshelyre. Az apartman, amelyre az üdülési jogot váltották azonban jóval kisebb volt, mint amit ígértek, nem a tengerre, hanem egy élelmiszerüzletre nézett és nem 30 méterre volt a strandtól, hanem fél kilométernyire. Hat hónappal és számtalan sikertelen telefonhívással később az üdülési klub üzletkötője végül arról tájékoztatta a házaspárt, hogy az eladásra szánt üdülési jogot sajnos nem tudta értékesíteni. Ezek után semmilyen megkeresésre nem regált.

Az üdülési klubok az üdülési jogok (ún. „timeshare”) értékesítésének egy módozataként jöttek létre. Az üdülési jog vásárlásakor az idoben megosztott ingatlan használati jogának megváltására kötünk szerzodést.

A tipikusan spanyol-, portugál és görög székhelyű üdülési klubok képviselői általában a strandokon vagy vízparti promenádokon környékezik meg a turistákat, akikkel elhitetik, hogy nyertek valamit, ami termékbemutató lehet átvenni. Az igazi problémák akkor kezdődnek, amikor a fogyasztók a termékbemutatókon rájönnek, hogy ajándékutazásról szó sincs, a klub ügynökei agresszívan arra próbálják meg őket rávenni, hogy váltsanak üdülési klubtagságot. A fogyasztók, akik aláírják a szerződést, majd meggondolják magukat néhány nappal késobb, csapdahelyzetben találják magukat: az üdülési klub addig készséges üzletkötőit vagy nem tudják elérni többé, vagy pedig minősíthetetlen stílusban utasítják el kéréseiket.

Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata a következőket tanácsolja a fogyasztóknak:

  • Kezdjenek el gyanakodni, ha ingyenes ajándékokat ajánlanak Önöknek vagy kaparós sorsjegyeket kapnak szimpatikus ügynököktől;

  • Legyenek tudatában annak, hogy az üdülési klubok gyakran tisztességtelen módszerekkel, agresszívan próbálják termékeiket értékesíteni, a termékismertetők gyakran órákig is eltarthatnak és nagy nyomás alá helyezik a fogyasztókat;

  • Ha mégis szerződni kívánnak, mindig kérjék ki egy független jogász véleményét a szerződésről – annak aláírása előtt;

  • Tanácsos nem helyben aláírni a szerződést, hanem néhány napos gondolkodási időt kérni;

  • Gondolják át az üdülési klubokkal kötött szerződések anyagi következményeit, különösen arra tekintettel, hogy szinte lehetetlen a termékeket újraértékesíteni;

  • Óvakodjanak az üdülési jogokat újraértékesítő cégektől is, hiszen itt is ki vannak téve a csalás veszélyének.
  • üdülési klub Európai Fogyasztói Központ szerződés termékbemutató üzletkötő EFK
    Kapcsolódó cikkek